ad

Contoh Soal Selidik dan Temu Bual Kerja Kursus Pengajian Am Semester 2

Berikut ialah soalan soal selidik dan temu bual (tidak formal) kerja kursus yang disediakan oleh saya. Dilarang meniru. Sebagai rujukan sahaja.



A.        SOAL SELIDIK

Makluman Kepada Responden :
Soal selidik ini adalah bagi memenuhi keperluan Penilaian Kerja Kursus/Kertas Projek untuk mata pelajaran Pengajian Am 900/4. Soal selidik ini bertujuan untuk mengenal pasti jenis-jenis barangan perniagaan dalam talian yang menjadi pilihan utama golongan wanita berkerjaya di Maxis, KLCC dan mengkaji kebaikan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya.
Segala maklumat yang diberikan akan dirahsiakan dan akan hanya digunakan bagi kepentingan kajian sahaja.

BAHAGIAN A - DEMOGRAFI RESPONDEN:
Sila tandakan ( / ) pada ruangan yang disediakan.
1)      Umur
20 hingga 29 tahun     (          )            30 hingga 39 tahun                 (          )
40 hingga 49 tahun     (          )            50 ke atas                                (          )

2)      Bangsa
Melayu                        (          )            Cina                                         (          )
India                            (          )            Lain-lain                                  (          )

3)      Status Perkahwinan
Kahwin                       (          )            Bujang                                     (          )

4)   Pekerjaan
Sumber Manusia        (          )            Pemasaran                               (          )
Kewangan                  (          )            Teknologi Maklumat               (          )
Jualan                         (          )            Pembangunan                          (          )
Khidmat Pelanggan    (          )            Rangkaian                               (          )
Perusahaan                  (          )

BAHAGIAN B – Mengenal pasti jenis-jenis barangan perniagaan dalam talian yang menjadi pilihan utama golongan wanita berkerjaya di Maxis, KLCC
Sila tandakan ( / ) pada ruangan yang disediakan.

1. Anda faham apa yang dimaksudkan dengan kaedah jual-beli secara dalam talian
             (     ) Ya          (     ) Tidak

2. Anda pernah membeli barangan secara dalam talian 
            (     ) Ya           (     ) Tidak
3. Anda berpuas hati dengan perkhidmatan jual-beli secara dalam talian yang ditawarkan ?
             (     ) Ya          (     ) Tidak
4. Kekerapan anda membeli produk secara dalam talian dalam tempoh sebulan
            (     ) 1-2 kali    (     ) 3-4 kali    (     ) 5-6 kali    (     ) Lebih daripada 6 kali
5. Jenis produk jualan dalam talian yang menjadi pilihan anda (boleh pilih lebih dari satu)
(      ) Produk kecantikan         (     ) Produk kesihatan            (     ) Pakaian dan aksesori  
(      ) Peralatan hobi                (     ) Barangan runcit              (     ) Peralatan sukan
(      ) Barangan Elektronik      (     ) Lain-lain .......................................... [Nyatakan]
6. Anda lebih cenderung membeli barangan dalam talian daripada barangan di kedai/pusat membeli-belah
             (     ) Ya          (     ) Tidak
7. Anda akan menggalakkan kenalan anda untuk membeli barangan dalam talian
             (     ) Ya          (     ) Tidak
8. Media/laman perniagaan yang anda sering gunakan (boleh pilih lebih dari satu)
            (      ) Lazada   (     ) 11th Street   (      ) Mudah.com   (      ) Amazon (      ) Etsy
            (      ) Zalora    (     ) Lelong.my  (      ) Lain-lain: …………………………                                                                                               [Nyatakan]

BAHAGIAN C – Mengkaji kebaikan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya
Sila tandakan ( / ) pada ruangan jawapan yang dipilih

1                    :  SANGAT TIDAK SETUJU
2                    :  TIDAK SETUJU
3                    :  SETUJU
4                    :  SANGAT SETUJU

BIL.
KEBAIKAN
1
2
3
4
1
Kaedah jual-beli secara dalam talian menjimatkan masa membeli-belah


2
Kaedah jual-beli secara dalam talian lebih menjimatkan kos berbanding kaedah jualan secara langsung


3
Kaedah jual-beli secara dalam talian memberikan variasi pilihan produk kepada pembeli


4
Kualiti produk yang diterima sama seperti yang dijanjikan


5
Produk yang ditempah secara dalam talian diterima pada masa yang ditetapkan


6
Perkhidmatan tambahan/selepas pembelian sangat memuaskan (misalnya waranti /jaminan)




7
Proses jual-beli dalam talian memberi banyak memberi manfaat kepada peniaga dan pembeli.










BIL
KEBURUKAN
1
2
3
4
8
Pengguna lebih terdedah kepada unsur penipuan melalui jual-beli secara dalam talian




9
Proses jual-beli secara dalam talian lebih rumit berbanding proses jual-beli secara langsung




10
Proses jual-beli secara dalam talian hanya diketahui oleh golongan masyarakat tertentu sahaja




11
Proses jual-beli secara dalam talian dirasakan mempunyai kos tersembunyi (misalnya kos penghantaran)




12
Proses pembelian dalam talian hanya dapat dijayakan dengan adanya gajet dan internet




13
Pembeli tidak dapat bersemuka dengan penjual apabila berlaku kelewatan atau salah faham barangan yang dibeli






BAHAGIAN D – Cadangan penambahbaikan kepada urusan jual beli dalam talian

Sila berikan cadangan untuk menjadikan urusan jual beli dalam talian berjalan dengan lancar

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________


SOAL SELIDIK TAMAT
*TERIMA KASIH DI ATAS KERJASAMA ANDA*







B.        TEMU BUAL

Informan 1 : 

Soalan Pengkaji
Jawapan Informan
1. Apakah jenis barangan yang anda kerap membeli dalam talian?

2. Adakah mutu produk yang dibeli secara dalam talian sama seperti produk yang dibeli di kedai/pusat membeli-belah?

3. Pada kebiasaannya, apakah kaedah pembayaran yang anda gunakan untuk membeli barangan dalam talian?

4. Mengapakah anda lebih gemar membeli barangan dalam talian daripada membeli barangan di kedai atau pusat membeli-belah?

5. Adakah pembungkusan dan penghantaran produk yang dibeli memuaskan bagi anda?

6. Adakah anda berpendapat bahawa perniagaan dalam talian boleh memberikan impak yang positif terhadap ekonomi negara?

7. Apakah cadangan anda untuk menambah baik atau memudahkan proses pembelian dalam talian?

Comments

Popular Posts