Kesalahan struktur dan tatabahasa yang kerap dilakukan oleh pelajar
Tips berikut bukan sahaja untuk kegunaan pelajar STPM, malah boleh digunakan pada setiap peringkat akademik kerana kebanyakkan tips ini berkaitan penggunaan kata dan struktur ayat.
1. Ayat yang terlalu panjang dan kompleks (ayat majmuk) sudah pasti ada kesalahan atau tidak gramatis, jadi elakkan ayat-ayat yang terlalu panjang.
2. Jangan guna kata tanya (apa, siapa, bagaimana, mengapa, dimana, bila) di tengah ayat.
3. Jangan gunakan "Ianya."
4. Kata pemeri "ialah" digunakan sebelum Kata Nama atau Kata Terbitan
1. Ayat yang terlalu panjang dan kompleks (ayat majmuk) sudah pasti ada kesalahan atau tidak gramatis, jadi elakkan ayat-ayat yang terlalu panjang.
2. Jangan guna kata tanya (apa, siapa, bagaimana, mengapa, dimana, bila) di tengah ayat.
3. Jangan gunakan "Ianya."
4. Kata pemeri "ialah" digunakan sebelum Kata Nama atau Kata Terbitan
(Ikan Naik Tebing = Ialah, Nama, Terbitan)
5. Kata pemeri "adalah" digunakan sebelum Kata Adjektif atau Kata Sendi
5. Kata pemeri "adalah" digunakan sebelum Kata Adjektif atau Kata Sendi
(Aku Akan Skor = Adalah, Adjektif, Sendi)
6. Antara kesan positifnya ialah menjadi pelajar berkeyakinan tinggi ❌
Antara kesan positifnya ialah pelajar akan menjadi pelajar yang berkeyakinan tinggi
7. Hal ini demikian kerana ❌
Hal ini dikatakan demikian kerana
8. Berlaku disebabkan = jangan guna berturutan. Maksudnya berganda.
Berlaku disebabkan oleh sikap ❌6. Antara kesan positifnya ialah menjadi pelajar berkeyakinan tinggi ❌
Antara kesan positifnya ialah pelajar akan menjadi pelajar yang berkeyakinan tinggi
7. Hal ini demikian kerana ❌
Hal ini dikatakan demikian kerana
8. Berlaku disebabkan = jangan guna berturutan. Maksudnya berganda.
Berlaku kerana sikap
9. Ini berlaku kerana = (jangan mulakan ayat dengan "ini")
Hal ini berlaku kerana
Hal ini berlaku kerana
10. "Justeru" ialah kata hubung, bukan penanda wacana, jadi jangan gunakannya di awal ayat.
11. "Seterusnya" digunakan untuk menunjukkan proses, jadi jangan gunakan sebagai penanda wacana untuk perenggan isi baharu.
11. "Seterusnya" digunakan untuk menunjukkan proses, jadi jangan gunakan sebagai penanda wacana untuk perenggan isi baharu.
12. Di kalangan ❌
Dalam kalangan
13. Dilekatkan atas dinding ❌
Diletakkan pada dinding
14.Imbuhan "ke...kan” tidak wujud
Dalam kalangan
13. Dilekatkan atas dinding ❌
Diletakkan pada dinding
14.Imbuhan "ke...kan” tidak wujud
Kebanyakkan (Ke- kan) ❌
Kebanyakan (Ke- an)
Keburukkan (Ke- kan) ❌
Keburukan (Ke- an)
15. Imbuhan "memper...kan" digunakan untuk kata kerja. Kata adjektif menggunakan imbuhan "memper..." sahaja. Jika tidak pasti, gunakan tips ini:
15. Imbuhan "memper...kan" digunakan untuk kata kerja. Kata adjektif menggunakan imbuhan "memper..." sahaja. Jika tidak pasti, gunakan tips ini:
Jika kata dasar yg dipilih boleh ditulis selepas perkataan "sangat", "sungguh", "amat" dan sebagainya, jangan gunakan akhiran "...kan" kerana ia adalah kata adjektif.
Contoh k. adjektif: baik - sangat baik, sungguh baik, amat baik
Maka gunakan "memperbaik"
dalam - sangat dalam, amat dalam
Maka gunakan "memperdalam"
Contoh k. kerja: kasa - memperkasakan
timbang - mempertimbangkan
16. Oleh kerana itu, ❌
16. Oleh kerana itu, ❌
Oleh sebab itu,
17. Jangan gunakan perkataan-perkataan berikut (bahasa pasar) :
Membuat/Bikin - Melakukan
Pasal - Tentang/Mengenai
Kena - Harus/Perlu/Mesti
Comments
Post a Comment