Contoh Kerja Kursus Pengajian Am Semester 2
Berikut ialah kerja kursus yang dibuat oleh saya. Dilarang meniru. Sebagai rujukan sahaja.
Tema: EKONOMI: Perniagaan Dalam Talian
TAJUK : KECENDERUNGAN
WANITA BERKERJAYA MEMBELI BARANGAN DALAM TALIAN DI MAXIS KLCC
ABSTRAK
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kecenderungan wanita berkerjaya membeli barangan dalam talian di Maxis KLCC, Kuala Lumpur. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti jenis-jenis barangan perniagaan dalam talian yang menjadi pilihan utama serta mengkaji kebaikan dan keburukan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya. Bagi mengkaji kes ini, kaedah soal selidik, temu bual dan rujukan kepustakaan telah digunakan. Sebanyak 30 orang wanita yang bekerja di Maxis telah dipilih secara rawak untuk disoal selidik, dan tiga orang wanita telah ditemu bual Data kajian dianalisis dan dipaparkan secara kuantitatif dan kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa golongan wanita di Maxis KLCC gemar membeli-belah dalam talian, terutamanya pakaian dan aksesori, dan laman utama yang digunakan oleh mereka ialah Lazada. Kebaikan utama daripada membeli barangan dalam talian ialah dapat menjimatkan masa. Keburukannya pula ialah memerlukan gajet dan internet untuk digunakan. Kesimpulannya, wajar perniagaan dalam talian ini menjadi pilihan untuk wanita berkerjaya membeli-belah kerana terdapat banyak pilihan dan kebaikan dengan membeli barangan secara dalam talian.
ISI KANDUNGAN
BIL
|
PERKARA
|
HALAMAN
|
|
ABSTRAK i
|
i
|
|
KANDUNGAN
|
ii
|
|
PENGHARGAAN
|
iii
|
1.0
|
PENGENALAN
|
1-4
|
2.0
|
OBJEKTIF KAJIAN
|
5
|
3.0
|
LOKASI KAJIAN
3.1
Peta Wilayah Kuala
Lumpur
3.2
Peta Menara Maxis,
Kuala Lumpur
3.3
Gambar Pejabat
Maxis KLCC
|
6
7
8
|
4.0
|
METODOLOGI KAJIAN
4.1 Pendahuluan
4.2 Reka Bentuk Kajian
4.3 Cara Mendapatkan Maklumat
dan Data Responden
4.4 Prosedur Pengumpulan Data
4.5 Kaedah Penganalisisan Data
4.6 Kesimpulan
|
9
9-10
11-12
12-13
13
13
|
5.0
|
DAPATAN KAJIAN
5.1 Demografi Responden
5.2 Mengenal Pasti Jenis-jenis
Barangan dan Media
Perniagaan Dalam Talian
yang Menjadi Pilihan Utama
Golongan Wanita
Berkerjaya
5.3 Mengkaji Kebaikan dan
Keburukan Membeli
Barangan Melalui
Perniagaan Dalam Talian Kepada
Golongan Wanita
Berkerjaya
|
14-19
19-22
23-30
|
6.0
|
RUMUSAN DAN
KESIMPULAN
|
31-34
|
|
RUJUKAN
|
35
|
|
LAMPIRAN
A. Soal Selidik
B. Temu Bual
|
36-38
39-41
|
PENGHARGAAN
Terlebih
dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada pihak pentadbir sekolah SMK ___________, khasnya Pengetua ___________ dan Penolong
Kanan Tingkatan Enam ___________ kerana memberi sokongan dan
kelulusan kepada saya untuk melaksanakan kerja kursus ini.
Dalam usaha menjayakan kerja kursus ini, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi
penghargaan kepada ___________ selaku guru Pengajian Am saya.
Beliau telah meluangkan banyak masa dalam memberi tunjuk ajar dan membimbing
saya untuk menyempurnakan kerja kursus ini, selain memberikan semangat kepada
saya untuk menjalankan tugasan ini dengan sebaik-baiknya. Seterusnya,
saya juga berterima kasih kepada semua guru yang telah memberi nasihat dan
galakan kepada saya sepanjang penghasilan kerja kursus ini.
Khas untuk ibu bapa saya yang tercinta, iaitu ___________ dan ___________ serta kakak saya ___________, jutaan terima kasih dirakamkan kerana memberi sokongan moral dan
kewangan kepada saya sepanjang masa supaya memastikan kerja kursus ini berjalan
dengan lancar.
Penghargaan kepada rakan baik saya iaitu ___________ dan semua
rakan lain atas kesudian membantu dan memberi segala nasihat. Tidak lupa juga,
terima kasih kepada semua responden saya kerana sudi meluangkan masa menjawab
soal selidik dan temu bual.
Akhir sekali, seikhlas tulus kata terima kasih kepada pihak-pihak yang terlibat
secara langsung ataupun secara tidak langsung dalam membantu saya menyiapkan
kerja kursus Pengajian Am ini.
Nama
Angka Giliran
Kelas
Sekolah
1.0 PENGENALAN
Menurut Kamus Dewan edisi keempat
(2005), perniagaan ditakrifkan sebagai perihal berniaga atau perdagangan. Perniagaan
juga boleh digambarkan sebagai aktiviti jual beli barangan dan penyediaan
perkhidmatan bagi memenuhi keperluan dan kehendak masyarakat untuk tujuan
mendapatkan keuntungan. Seorang peniaga pula ialah seseorang yang melakukan
atau menguruskan sebuah perniagaan. Dalam talian atau online pula bermaksud keadaan kesambungan melalui rangkaian
Internet.
Dalam
era kemodenan ini, pelbagai urusan sama ada dalam perkhidmatan awam, swasta
mahupun perbankan perniagaan dilakukan melalui jaringan internet. Internet
menjadi salah satu medium terpenting pada abad ini dalam segala urusan
kehidupan. Khususnya dalam bidang perniagaan, terbentuk satu peningkatan yang
menunjukkan segala urusan jual beli barangan dan perkhidmatan kerap dilakukan
melalui sistem perniagaan dalam talian yang juga dikenali sebagai sistem
e-dagang. E-dagang boleh ditakrifkan sebagai satu bentuk pembayaran yang
melibatkan proses serta komunikasi yang berlaku antara pihak penjual dan
pembeli yang memberi kesan kepada sudut ekonomi negara.
Membeli-belah dalam talian atau pembelian dalam
talian menurut Wikipedia (2017) ialah proses yang pengguna lakukan untuk membeli
produk atau perkhidmatan dalam Internet. Kedai dalam talian, e-kedai, kedai
internet, kedai sesawang, atau kedai maya kesemuanya adalah padanan dalam
talian kepada peruncit bata dan lepa dan pusat membeli-belah. Semua jenis kedai
mempunyai laman sesawang runcit, termasuk juga yang tidak mempunyai kedai
fizikal atau katalog cetak. Membeli-belah dalam talian ialah sejenis
perdagangan elektronik yang digunakan untuk urus niaga perniagaan-ke-perniagaan
(B2B) dan perniagaan-ke-pengguna (B2C).
Secara ringkasnya, perniagaan dalam
talian merupakan aktiviti jual beli yang dilakukan oleh seseorang individu
ataupun sesebuah syarikat, di mana peniaga tersebut menjadi pengusaha suatu
perniagaan berskala kecil atau besar. Perniagaan seperti ini hanya dikategorikan
sebagai perniagaan dalam talian jika proses tempahan dan pembayaran dilakukan secara dalam talian, dan perkhidmatan
penghantaran disediakan oleh peniaga itu sendiri.
Transaksi
yang dijalankan secara dalam talian ini sebenarnya telah banyak membuka peluang
kepada para peniaga dan pelanggan dalam menjalankan perniagaan serta
mendapatkan produk serta perkhidmatan yang mereka inginkan lebih efektif dengan
kadar segera. Sistem ini juga boleh dilihat sebagai salah satu jalan
penyelesaian kepada beberapa masalah yang dialami oleh firma-firma perniagaan
yang lepas sebelum wujudnya perniagaan dalam talian ini yang paling ketara
iaitu masalah mempromosikan dan memasarkan produk perkhidmatan mereka.
Boleh dikatakan bahawa perniagaan
dalam talian ini tidak jauh bezanya dengan perniagaan biasa atau perniagaan
yang mempunyai premis. Perniagaan dalam talian ini masih memerlukan produk
untuk dijual dan memerlukan pelanggan untuk membeli produk tersebut. Perkara
yang membezakan antara perniagaan dalam talian dan perniagaan secara langsung
ialah proses transaksi. Hal ini dikatakan demikian kerana bagi perniagaan dalam
talian, urusniaga dilakukan secara dalam talian dan kedua-dua belah pihak iaitu
peniaga dan pembeli tidak perlu bersemuka dalam semua proses jual beli
tersebut.
Pelbagai jenis barangan dijual oleh
peniaga dalam talian. Antaranya ialah produk kecantikan atau kosmetik, produk
kesihatan, pakaian dan aksesori, peralatan hobi, peralatan sukan, barangan
bayi, barangan elektronik, peralatan komputer, perabot, alat tulis dan pelbagai
jenis buku. Malah, pembeli juga boleh membeli barangan runcit dan makanan dalam
talian. Kecanggihan teknologi hari ini memungkinkan apa-apa sahaja boleh
dihantarkan terus ke rumah pembeli hanya dengan satu sentuhan atau klik sahaja.
Terdapat pelbagai media yang
menawarkan perkhidmatan perniagaan dalam talian ini dalam banyak format yang
berbeza. Istilah "kedai sesawang" merujuk kepada tempat
perniagaan yang pembangunan laman, pengehosan laman, dan jenis
kegiatan berkait laman sesawang yang lain dilakukan. Pembelian dalam
talian memperkenalkan cara-cara yang baharu untuk mengurangkan kos dengan
mengurangkan bilangan kakitangan yang diperlukan. (Wikipedia 2017) Laman- laman
seperti Lazada, Mudah.my, 11th Street, Lelong.my dan Amazon
membolehkan ramai penjual membuka akaun sendiri dan menjual apa-apa sahaja,
sama ada produk keluaran mereka sendiri ataupun berfungsi sebagai orang tengah.
Laman-laman seperti Etsy, RedBubble, Shopify dan WixStores pula menawarkan
sebuah platform untuk penjual mempromosikan dan menjual produk-produk buatan
mereka sendiri. Terdapat juga kedai-kedai seperti Sephora, Watsons dan
Spotlight, pasaraya seperti Tesco, Jaya Grocer dan Segi Fresh, serta
jenama-jenama seperti Elianto dan SimplySiti, yang menawarkan pembelian dalam
talian untuk produk-produk mereka.
Ketiga-tiga
pilihan media ini mempunyai kaedah membuat tempahan dan pembayaran dalam
lamannya sendiri. Antara pilihan cara pembayaran yang biasa ditawarkan ialah
perbankan online seperti Maybank2U, kad kredit dan kad debit, PayPal yang
merupakan sejenis akaun simpanan wang dalam talian, serta cash on delivery (tunai semasa penerimaan) yang membolehkan pembeli
membuat bayaran selepas menerima produk yang dibeli oleh mereka.
Selain
itu, Terdapat juga peniaga yang menggunakan laman sosial seperti Facebook,
Instagram dan Twitter untuk mempromosikan produk-produk mereka. Proses tempahan
daripada penjual-penjual seperti ini biasanya dilakukan melalui panggilan
telefon, e-mel atau WhatsApp, manakala proses pembayarannya pula dibuat terus
kepada penjual melalui penghantaran wang ke akaun bank mereka atau secara
peribadi.
Perkhidmatan perniagaan dalam talian
ini telah mewujudkan peluang untuk pembeli bukan sahaja membeli produk
tempatan, malah mereka juga boleh membeli barangan daripada luar negara yang
tidak atau sukar dibeli di negara mereka sendiri. Walau bagaimanapun, kos
penghantaran daripada negara luar biasanya lebih tinggi kerana jarak antara
pembeli dan penjual antarabangsa lebih jauh daripada penjual tempatan.
Terdapat banyak peniaga yang
menawarkan pelbagai promosi yang menarik kepada pembeli hanya kerana mereka
menggunakan kaedah pembelian dalam talian daripada pembelian di kedai, seperti Domino’s
Pizza dan Lazada yang memberikan diskaun harga jika pesanan dibuat melalui
laman atau aplikasi mereka. Strategy ini diambil oleh peniaga untuk
menggalakkan lebih ramai pembeli membeli produk mereka dalam talian.
Walaupun terdapat beberapa
komplikasi, risiko dan penipuan dalam pembelian dalam talian, bilangan pengguna
servis perniagaan dalam talian didapati semakin meningkat dewasa ini. Trend
tersebut terutamanya dapat dilihat dalam kalangan belia, generasi muda dan
dewasa bekerja. Wanita berkerjaya merujuk kepada golongan wanita dewasa yang
mempunyai pekerjaan dan menerima gaji untuk menampung kos kehidupan mereka. Secara
amnya, seseorang consumer yang menerima pendapatan yang tinggi akan berbelanja
dengan lebih untuk membeli barangan keperluan dan barangan kehendak untuk diri
mereka.
Rasional kajian ini dilakukan adalah
kerana perniagaan dalam talian kini menjadi pilihan cara membeli-belah yang
sangat popular dan utama dewasa ini. Terdapat stereotaip bahawa golongan wanita
sangat suka membeli-belah, jadi pengkaji ingin mengetahui sejauh mana pernyataan
tersebut benar dalam perniagaan dalam talian. Pengkaji ingin mengkaji
kecenderungan wanita, terutamanya mereka yang berkerjaya, membeli barangan
dalam talian berbanding dengan perniagaan kedai. Pengkaji juga ingin mengenal
pasti jenis-jenis barangan dan jenis media perniagaan dalam talian yang menjadi
pilihan utama golongan wanita berkerjaya, serta mengkaji kebaikan dan keburukan
membeli barangan melalui perniagaan dalam talian terhadap golongan wanita
berkerjaya. Sehubungan dengan itu, pengkaji telah memilih ‘Kecenderungan Wanita
Berkerjaya Membeli Barangan Dalam Talian di Maxis KLCC’ sebagai tajuk kajian.
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Objektif
kajian dibentuk untuk mengenal pasti tujuan melakukan sesebuah kajian dan sebab
untuk mendapatkan hasil dan dapatan kajian
Objektif kajian ini dilakukan adalah
untuk:
2.1
Mengenal pasti jenis-jenis barangan dan
media perniagaan dalam talian yang menjadi pilihan utama golongan wanita
berkerjaya di Maxis KLCC.
2.2
Mengkaji kebaikan dan keburukan membeli
barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya di
Maxis KLCC.
3.0 LOKASI KAJIAN
3.1 Peta Wilayah Kuala Lumpur
Peta 1 : Kuala Lumpur, Malaysia
(Sumber: https://www.google.com.my/maps/place/Kuala+Lumpur)
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
merupakan ibu negara Malaysia dan satu antara tiga buah Wilayah Persekutuan Malaysia,
termasuk Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Wilayah Persekutuan Labuan.
Kepadatan penduduk di Kuala Lumpur ialah 6,891 penduduk sekilometer persegi.
(Wikipedia, 2017)
Peta 2: Menara Maxis, Kuala Lumpur
(Sumber: https://www.google.com.my/maps/place/Menara+Maxis)
Gambar 1: Menara Maxis, KLCC, Kuala Lumpur
(Sumber: Google Images)
Menara Maxis terletak di sebelah
bangunan ‘Kuala Lumpur City Center’ (KLCC) atau juga dikenali sebagai ‘Petronas
Twin Towers’. Menara Maxis ini mempunyai 49 tingkat dan merupakan antara dua
menara tambahan kepunyaan syarikat Impian Klasik Sdn Bhd, Tanjong PLC Group of
Companies dan KLCC Property Holdings Berhad (KLCCP). 16 daripada 49 tingkat
menara ini telah disewakan kepada syarikat telekomunikasi Maxis Berhad, dan hal
ini telah menjadi punca menara tersebut dikenali sebagai Menara Maxis. (Wikipedia,
2017)
3.3 Gambar
Pejabat Maxis KLCC
Gambar 2: Lobi Pejabat Maxis KLCC, Kuala Lumpur
Gambar 3: Ruang Kerja, Maxis KLCC
(Sumber: Kajian Lapangan
2017)
Maxis
KLCC merupakan ibu pejabat kepada syarikat telekomunikasi Maxis Berhad.
Walaupun pejabat ini sebenarnya terletak di bangunan Menara Maxis, cawangan ini
lebih dikenali sebagai Maxis KLCC. Lokasi ini dipilih oleh pengkaji kerana
pengkaji mendapati bahawa terdapat ramai wanita yang bekerja di sini yang suka
membeli-belah.
4.0 METODOLOGI
KAJIAN
4.1 Pendahuluan
Bahagian ini membincangkan reka
bentuk kajian, instrument kajian, cara data dikumpul dan cara data dianalisis.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), metodologi bermaksud sistem yang
merangkumi kaedah dan prinsip yang digunakan dalam sesuatu kegiatan atau
disiplin. Metodologi juga membawa
maksud ilmu tentang metod atau kaedah yang digunakan semasa melakukan kajian
tertentu bagi mencapai objektif sesebuah kajian. Metodologi turut boleh
didefinisikan sebagai kaedah yang paling sesuai untuk menjalankan penyelidikan
dan menentukan tatacara yang efektif bagi menjawab permasalahan kajian. (Siti
Sarah, 2015)
4.2 Reka Bentuk Kajian
Reka bentuk kajian sangat penting
dalam sesuatu penyelidikan. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif dengan
menggunakan kaedah kualitatif iaitu penggunaan set soal selidik. Menurut Mohd
Majid (1998), soal selidik ialah alat ukur yang digunakan dalam penyelidikan
pendidikan. Soal selidik juga boleh dikatakan merupakan sejenis reka bentuk
bukan eksperimen yang kerap digunakan oleh penyelidik. Soal selidik lebih
praktikal dan berkesan serta dapat mencapai tujuan kajian dengan perbelanjaan
yang sederhana. Kajian ini bertujuan untuk melihat kecenderungan membeli dan
jenis-jenis barangan yang dibeli dalam talian oleh wanita berkerjaya di Maxis
KLCC.
4.2.1 Soal Selidik
Soal
selidik ialah kaedah mengumpul maklumat dengan bertanyakan satu set soalan
dalam bentuk tulisan kepada beberapa individu atau responden yang dipilih
daripada populasi penduduk yang hendak dikaji. Ia merupakan satu alat yang
dibentuk secara khusus untuk mengumpul maklumat bagi tujuan analisis yang dapat
menjawab persoalan kajian. Menurut Intan Juita (2014), individu yang membina
borang soal selidik ini perlulah berpengetahuan luas agar soalan yang dibina
adalah wajar dan tidak dipengaruhi pendapat sendiri. Kaedah soal selidik
digunakan untuk mengumpul data dalam kajian yang dilakukan secara formal dan
sistematik. Pelaksanaan soal selidik memerlukan masa dan pemikiran yang
mendalam agar soal selidik mendapat sambutan yang memberangsangkan serta boleh
difahami oleh responden untuk memberikan pendapat mereka yang jujur.
Soal selidik yang biasa digunakan
ada dua iaitu butiran bentuk tertutup dan butiran bentuk terbuka. Butiran
bentuk tertutup ialah butiran yang berkehendakkan jawapan pendek seperti ‘Ya’
atau ‘Tidak’, atau memilih pilihan-pilihan yang telah disediakan. Butiran jenis
ini biasanya sesuai untuk memperoleh maklumat tertentu sahaja, seperti
demografi atau mendapatkan pengesahan mengenai sesuatu pilihan. Kebaikan menggunakan
soal selidik jenis ini ialah soalannya dapat dijawab dengan mudah, tidak
mengambil masa yang lama, tidak mengalih pandangan responden daripada tajuk
yang disoalkan, berbentuk objektif dan mudah disusun dan difahami, serta
dianalisis.
Butiran bentuk terbuka pula ialah
butiran yang berkehendakkan jawapan bebas daripada responden. Bagi soal selidik
jenis ini, tiada petunjuk dibekalkan. Butiran ini bertujuan untuk mendapatkan
jawapan yang lebih mendalam termasuk motif-motif yang tersembunyi di belakang
sikap, minat, kecenderungan dan cadangan-cadangan responden. Jawapan-jawapan
seperti ini agak sukar sedikit untuk ditafsirkan, disusun dan dijadualkan dalam
laporan. Walau bagaimanapun, jawapan ini mempunyai kebaikan sendiri bergantung
kepada jenis maklumat yang diperlukan (Gay & Airasian, 2000).
Bentuk
ini dipilih kerana kesesuaiannya untuk meninjau dan mengenal pasti persepsi
responden terhadap perkara yang dikaji.
4.1.2 Temu Bual
Temu
bual didefinisikan sebagai perbualan dua hala yang bertujuan untuk mengumpul
maklumat dalam sesebuah kajian. Temu bual merujuk kepada interaksi secara
bersemuka antara penemu bual atau penyelidik bersama responden. Menurut Denzin
(2001), temu bual harus digunakan lebih daripada hanya sebagai alat pengumpulan
maklumat. Temu bual perlu bersifat reflektif dan dapat mencerminkan kehidupan
dan keadaan sebenar mengenai sesuatu fenomena. Kaedah ini juga membolehkan
responden memberikan pendapat mereka yang jujur dan spontan.
4.3
Cara Mendapatkan Maklumat dan Data
Responden
4.3.1 Data Primer
Data primer merupakan sumber data
yang diperoleh secara langsung dari sumber asli. Kaedah atau metod yang
digunakan untuk mendapatkan data primer ialah kaedah soal selidik dan temu
bual. (Nagabiru86’s, 2009).
(i)
Kaedah
Soal Selidik
Terdapat tiga
bahagian soal selidik yang digunakan oleh pengkaji iaitu Bahagian A yang
merupakan maklumat diri responden bagi mendapatkan demografi responden,
manakala Bahagian B terdapat 8 soalan mengenai jenis-jenis produk dalam talian
yang dibeli dan jenis media yang digunakan oleh wanita berkerjaya di Maxis
KLCC. Bahagian C pula mempunyai 13 soalan mengenai kebaikan dan keburukan yang diperolehi
oleh wanita berkerjaya di lokasi tersebut semasa membeli barangan secara dalam
talian. Akhir sekali, Bahagian D mempunyai 1 soalan subjek bagi mendapatkan
cadangan responden untuk menambah baiki urusan jual beli dalam talian.
Bagi
menjalankan kajian ini, pengkaji mengedarkan borang soal selidik kepada 30
orang responden wanita di pejabat Maxis KLCC, Kuala Lumpur. Responden telah
dipilih secara rawak dengan syarat mereka pasti membeli barangan secara dalam
talian. Kaedah soal selidik yang digunakan dalam kajian ini berbentuk soal
selidik tertutup. Melalui cara ini, data dapat dikumpul dengan cepat dan lebih
efektif.
Bagi bahagian C, kajian ini menggunakan Skala Likert 4 peringkat digunakan untuk mendapatkan perspesi responden tentang persoalan yang dikaji, skor 1 untuk sangat tidak setuju, 2 untuk tidak setuju, 3 untuk setuju dan 4 untuk sangat setuju. Skala likert ini akan dikategorikan seperti yang ditunjukkan dalam jadual 1 di bawah.
Skor
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Skala
|
Sangat
Tidak Setuju
|
Tidak
Setuju
|
Setuju
|
Sangat
Setuju
|
Jadual 1: Skala
Likert
Sumber: Kajian
Lapangan 2017
(i)
Kaedah
Temu Bual
Kaedah temu bual yang telah digunakan
ialah temu bual bersemuka dan tidak formal untuk mendapatkan pendapat para
responden yang kerap membeli barangan dalam talian mengenai urusan jual beli
secara dalam talian, dan juga mengenai mutu produk serta kebaikan membeli
barangan secara dalam talian di lokasi Maxis KLCC. Terdapat 3 informan yang
dipilih iaitu __________, __________ dan __________ yang ketiga-tiganya
merupakan pekerja di bangunan Maxis KLCC. Temu bual telah dilakukan pada 24 Mac
2017 dan tempoh temu bual tersebut memakan masa lebih kurang 15 minit bagi setiap
informan. Pengkaji telah bertanya kepada mereka 7 soalan yang berkaitan dengan urusan
jual beli, mutu produk yang dibeli dan kebaikan membeli barangan secara dalam
talian terhadap wanita berkerjaya di Maxis KLCC.
4.3.2 Data Sekunder
Data sekunder ialah data atau
maklumat yang sudah tersedia dan hanya perlu dicari, dikumpulkan dan disusun
sahaja mengikut kajian yang dilakukan. Data sekunder dapat diperoleh dengan
lebih mudah dan cepat kerana data atau maklumat tersebut sudahpun tersedia
secara awam. Misalnya, data atau maklumat tersebut boleh dijumpai dalam
buku-buku di perpustakaan atau dalam laman sesawang.
(i)
Kepustakaan
Pengkaji
mengumpul data dan maklumat dengan menganalisis bahan-bahan bercetak seperti
buku, majalah, surat khabar, kamus dan juga ensiklopedia. Pengkaji melakukan kebanyakan
rujukan di Perpustakaan Negara.
(ii)
Internet
Pengkaji mengumpul maklumat dengan
menganalisis laman-laman sesawang yang mempunyai maklumat yang diperlukan dalam
bentuk artikel atau forum seperti laman Wikipedia dan sebagainya.
4.4 Prosedur Pengumpulan Data
Objektif kajian dapat dicapai oleh pengkaji sekirannya kajian
dijalankan berasaskan prosedur kajian yang telah ditetapkan. Prosedur atau
kaedah kajian dimulakan dengan perbincangan bersama guru pembimbing mengenai
kajian yang akan dilakukan. Perbincangan tersebut melibatkan pelbagai perkara
seperti pengenal pastian dan pemilihan tema, pencarian objektif dan permasalahan
kajian. Seterusnya, perbincangan juga diadakan untuk proses pengumpulan
maklumat berkenaan isu yang telah dibincangkan, mengenal pasti responden dan
kaedah yang digunakan untuk menganalisis data.
4.5 Kaedah
Penganalisisan Data
Pengkaji membuat
analisis data berdasarkan jawapan borang soal selidik untuk dijadikan bahan
dapatan kajian. Maklumat dan data yang diekstrak
daripadanya akan dianalisis secara kuantitatif. Data jenis kuantitatif ini
adalah berdasarkan kategori kuantiti yang menggunakan kekerapan dan peratus. Hal
ini kerana data jenis kuantitatif sesuai bagi penyelidikan yang menggunakan
instrumen soal selidik untuk mendapatkan maklumat yang paling tepat. Hasil
kajian dihuraikan dalam bentuk statistik deskriptif, yang disusun dalam bentuk
jadual, carta pai dan graf untuk mendapatkan sebuah gambaran yang lebih jelas
mengenai kajian. Maklumat daripada temu bual pula dihuraikan sebagai bahan
sokongan kepada data soal selidik dengan hanya memetik isi utama daripada
perbualan. Dapatan daripada penganalisisan dan penemuan yang diperolehi akan
dikemukakan mengikut turutan keutamaan bersesuaian dengan objektif kajian.
Penghuraian dilakukan untuk membuat penjelasan, kesimpulan dan memberikan idea
terhadap hasil dapatan kajian. Pengkaji akan dapat membuat kesimpulan kajian
berdasarkan dapatan kajian dan penghujahan selaras dengan objektif yang telah
ditetapkan.
4.6 Kesimpulan
Bahagian
ini menghuraikan secara terperinci kaedah perlaksanaan kajian ini iaitu melalui
kaedah soal selidik, temu bual dan rujukan kepustakaan. Pengabungan kaedah
kuantitatif dan kualitatif dijangka dapat menghasilkan dapatan yang berkesan
dan menyeluruh.
5.0 DAPATAN
KAJIAN DAN PERBINCANGAN
Bahagian
ini menerangkan keputusan analisis data berdasarkan tindak balas responden
terhadap kebaikan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada
golongan wanita berkerjaya. Soal selidik yang dijalankan berkaitan persepsi wanita
berkerjaya terhadap pembelian barangan dalam talian di Maxis KLCC. Data yang
telah dimasukkan diproses bagi mendapatkan statistik seperti nilai peratusan,
min purata dan kekerapan.
5.1 Demografi Responden
Seramai
30 orang responden yang terdiri daripada pekerja wanita telah disoal selidik.
Huraian analisis latar belakang responden melibatkan aspek kelas umur, bangsa,
tahap status perkahwinan dan pekerjaan telah disembahkan dalam bentuk jadual
dan rajah.
5.1.1
Kelas Umur
Kelas Umur
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
20
– 29 tahun
|
9
|
30
|
30
– 39 tahun
|
14
|
47
|
40
– 49 tahun
|
4
|
13
|
50
ke atas
|
3
|
10
|
Jadual 2: Demografi Responden Berdasarkan Kelas Umur
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)
Rajah 1: Demografi Responden
Berdasarkan Kelas Umur
(Sumber:
Kajian Lapangan 2017)
Daripada Jadual 2 dan Rajah 1 di
atas, terdapat 4 golongan umur dalam kalangan 30 orang responden. Golongan umur
yang berbeza dipilih sebagai responden bagi mendapatkan pandangan yang berbeza
dalam kajian ini, dan untuk mengkaji jenis-jenis barangan yang menjadi pilihan
pembelian dalam talian oleh kelas umur berbeza. Menurut dapatan kajian,
responden dalam kelas umur 30-39 tahun merupakan majoriti dalam kajian ini yang
suka membeli barangan dalam talian (47%). Golongan wanita berumur 50 dan ke
atas pula merupakan golongan yang paling kurang cenderung kerana hanya 3 orang
kerap membeli barangan dalam talian (10%). Kelas umur 20-29 tahun dan 40-49
tahun masing-masing mewakili 30% (9 orang) dan 13% (4 orang) daripada 30
responden yang disoal selidik. Hal ini membuktikan bahawa golongan dewasa
pertengahan lebih minat membeli barangan dalam talian daripada golongan lebih
tua.
5.1.2 Bangsa
Bangsa
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Melayu
|
10
|
33
|
Cina
|
10
|
33
|
India
|
9
|
30
|
Lain-lain
|
1
|
4
|
Jadual 3: Demografi
Responden Berdasarkan Bangsa
(Sumber: Kajian
Lapangan 2017)
Rajah 2: Demografi Responden Berdasarkan Bangsa
(Sumber: Kajian
Lapangan 2017)
Dapatan dalam Jadual 3 dan Rajah 2 menunjukkan
daripada 30 orang responden yang disoal selidik, seramai 10 orang (33%)
berbangsa Melayu, 10 orang (33%) berbangsa Cina, 9 orang (30%) berbangsa India
dan 1 orang (4%) berbangsa Kadazan Dusun. Jadual 4 dan rajah 2 menunjukkan
maklumat yang jelas bahawa kecenderungan membeli barangan dalam talian antara
bangsa-bangsa utama di Malaysia hampir sama, kecuali Lain-lain bangsa. Hal ini
menunjukkan bangsa, kepercayaan keluarga dan persekitaran pembesaran tidak
menjadi faktor yang mengimpak pilihan responden untuk membeli barangan dalam
talian.
5.1.3 Status Perkahwinan
Status Perkahwinan
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Kahwin
|
16
|
53
|
Bujang
|
14
|
47
|
Jadual 4: Demografi
Responden Berdasarkan Status Perkahwinan
(Sumber: Kajian
Lapangan 2017)
Rajah 3: Demografi Responden Berdasarkan Status Perkahwinan
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)
Daripada 30 responden yang telah
dipilih, data dalam Jadual 4 dan Rajah 3 menunjukkan bahawa 16 wanita yang
telah berkahwin (53%) suka membeli barangan dalam talian, berbanding 14 wanita
bujang (47%) yang membeli barangan dalam talian. Lebih ramai wanita yang telah
kahwin membeli barangan dalam talian daripada wanita bujang.
5.1.4 Pekerjaan
Pekerjaan
|
Jumlah (orang)
|
Peratus (%)
|
Sumber Manusia
|
6
|
20.0
|
Kewangan
|
3
|
10.0
|
Jualan
|
1
|
3.3
|
Khidmat Pelanggan
|
2
|
6.6
|
Perusahaan
|
1
|
3.3
|
Pemasaran
|
8
|
26.6
|
Teknologi Maklumat
|
3
|
10.0
|
Pembangunan
|
4
|
13.3
|
Rangkaian
|
2
|
6.6
|
Jadual 5: Demografi
Responden Berdasarkan Pekerjaan
(Sumber: Kajian
Lapangan 2017)
Rajah 4: Demografi Responden Berdasarkan Status Pekerjaan
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)
Menurut Jadual 5 dan Rajah 4,
demografi responden berdasarkan pekerjaan yang tertinggi ialah Pemasaran, dengan
jumlah seramai 8 orang bersamaan dengan 26.6%. Pekerjaan kedua tertinggi ialah
Sumber Manusia dengan 6 orang (20%). Bahagian Kewangan dan Teknologi Maklumat
masing-masing mewakili 10%, iaitu seramai 3 orang. Jualan dan Perusahaan pula
mempunyai responden paling kurang, masing-masing mewakili 3.3% bersamaan dengan
1 orang sahaja. Khidmat Pelanggan dan Rangkaian masing-masing mempunyai 2 orang
(6.6%) dan bahagian Pembangunan mempunyai 4 orang responden (13.3%).
5.2 Mengenal
pasti jenis-jenis barangan dan media perniagaan dalam talian yang menjadi pilihan utama golongan wanita
berkerjaya di Maxis KLCC.
5.2.1 Jenis-jenis Produk
Jenis
Produk
|
Jumlah
(orang)
|
Produk Kecantikan
|
12
|
Produk Kesihatan
|
4
|
Pakaian dan Aksesori
|
21
|
Peralatan Hobi
|
5
|
Barangan Runcit
|
4
|
Peralatan Sukan
|
1
|
Barangan Elektronik
|
11
|
Lain-lain
|
2
|
Jadual 6: Jenis-Jenis Barangan Yang Dibeli Oleh
Responden
(Sumber: Kajian
Lapangan 2017)
Rajah 5: Jenis-Jenis Barangan Yang
Dibeli Oleh Responden
(Sumber: Kajian
Lapangan 2017)
Dapatan kajian dalam Jadual 6 dan
Rajah 5 menunjukkan bahawa pakaian dan aksesori menjadi pilihan utama golongan
wanita di Maxis untuk dibeli dalam talian, dengan jumlah 21 orang yang
membelinya. Peralatan sukan pula merupakan produk yang paling kurang dibeli
kerana hanya seorang responden daripada 30 orang membelinya dalam talian.
Seramai 12 orang wanita gemar membeli produk kecantikan dalam talian, manakala
11 lagi wanita kerap membeli barangan elektronik. Barangan runcit dan kesihatan
masing-masing dibeli oleh 4 orang responden secara dalam talian. Hal ini
menunjukkan produk yang dipasarkan khas untuk wanita lebih laris dalam kalangan
wanita berkerjaya, manakala barangan sukan dan lain-lain seperti peralatan
menulis dan barangan bayi kurang dibeli oleh mereka.
Puan __________ yang ditemu bual
oleh pengkaji mengatakan bahawa dia suka membeli barang bayi, yang termasuk
dalam kategori lain-lain.
“Saya kerap membeli barangan bayi
seperti lampin, susu dan pakaian bayi.”
– Pn.__________.
5.2.2 Jenis-jenis Media
Jenis
Media
|
Jumlah
(orang)
|
Lazada
|
21
|
11th Street
|
12
|
Zalora
|
14
|
Etsy
|
2
|
Mudah.com
|
6
|
Amazon
|
3
|
Lelong.my
|
2
|
Lain-lain
|
7
|
Jadual 7: Jenis-Jenis Media Yang Digunakan Oleh
Responden
(Sumber: Kajian
Lapangan 2017)
Rajah 6: Jenis-Jenis Media Yang
Digunakan Oleh Responden
(Sumber: Kajian
Lapangan 2017)
Menurut
Jadual 7 dan Rajah 6, Lazada merupakan media pilihan utama majoriti wanita,
dengan jumlah 21 wanita yang membeli barangan melalui laman tersebut. Laman
dengan jumlah pengguna kedua dan ketiga tertinggi ialah Zalora dan 11th
Street. Masing-masing dengan 14 dan 12 orang pengguna. Etsy dan Lelong.my hanya
digunakan oleh 2 responden manakala 3 orang menggunakan Amazon. 6 wanita
menggunakan Mudah.com dan7 lagi menggunakan laman-laman lain untuk
membeli-belah. Berdasarkan maklumat tersebut, jelas bahawa Lazada, Zalora dan
11th Street menjadi laman pilihan utama pembeli wanita di Maxis KLCC
untuk membeli barangan dalam talian.
Lazada
menjadi pilihan utama wanita di Maxis KLCC kerana ia merupakan antara laman
yang paling popular dan menjadi pilihan utama pembeli dalam talian secara
umumnya. Hal ini kerana Lazada mempunyai pelbagai pilihan produk yang menarik
pada harga yang murah. Laman ini juga mempunyai Delivery Tracker (Penjejak Penghantaran) yang membolehkan pembeli
mengetahui maklumat dan jangkaan penghantaran barangan yang dibeli. Zalora pula
menjadi pilihan wanita yang ingin membeli pakaian dan aksesori atau produk
kosmetik, kerana laman ini mempunyai pelbagai pilihan produk wanita yang
berjenama. 11th Street pula merupakan laman yang hampir serupa
dengan Lazada tetapi berkedudukan di tempat ketiga kerana merupakan laman agak
baru dimulakan. Perkara-perkara tersebut menyebabkan ketiga-tiga laman ini menjadi
pilihan utama wanita berkerjaya di Maxis untuk membeli barangan dalam talian.
Lelong.my
menjadi media yang kedua kurang popular kerana fungsi utamanya adalah sebagai
laman untuk menjual barangan terpakai atau 2ndHand.
Oleh sebab kebanyakan pembeli suka membeli produk-produk yang baru dan tidak terpakai, laman tersebut tidak
dikunjungi ramai. Etsy pula merupakan sebuah laman yang kurang terkenal di
Malaysia, dan mendapat sambutan yang sedikit kerana barangan yang terdapat di
laman ini merupakan produk-produk buatan sendiri dan hasil kraftangan peniaga,
atau lebih tepatnya handmade atau custom made. Oleh hal yang demikian,
produk-produk dalam laman ini lebih mahal berbanding dengan produk-produk di
pasaran atau di laman-laman lain.
5.3 Mengkaji kebaikan dan keburukan membeli
barangan melalui perniagaan
dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya di Maxis KLCC
5.3.1 Kebaikan membeli barangan dalam talian
Bil
|
Kebaikan membeli barangan
dalam talian terhadap golongan wanita berkerjaya
|
Skor
|
|||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
||||||
(F)
|
(%)
|
(F)
|
(%)
|
(F)
|
(%)
|
(F)
|
(%)
|
||
1
|
Kaedah
jual-beli secara dalam talian menjimatkan masa membeli-belah
|
0
|
0.0
|
1
|
3.3
|
20
|
66.6
|
9
|
30.0
|
2
|
Kaedah
jual-beli secara dalam talian lebih menjimatkan kos berbanding kaedah jualan
secara langsung
|
2
|
6.6
|
8
|
26.6
|
18
|
60.0
|
2
|
6.6
|
3
|
Kaedah
jual-beli secara dalam talian memberikan variasi pilihan produk kepada
pembeli
|
2
|
6.6
|
6
|
20.0
|
16
|
53.3
|
6
|
20.0
|
4
|
Kualiti
produk yang diterima sama seperti yang dijanjikan
|
3
|
10.0
|
10
|
33.3
|
16
|
53.3
|
1
|
3.3
|
5
|
Produk yang ditempah
secara dalam talian diterima pada masa yang ditetapkan
|
1
|
3.3
|
10
|
33.3
|
17
|
56.6
|
2
|
6.6
|
Jadual 8: Kebaikan membeli barangan dalam talian
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)
Rajah 7: Kebaikan membeli barangan dalam talian terhadap golongan
wanita berkerjaya
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)
Berdasarkan Jadual 8 dan Rajah 7, didapati
majoriti wanita berkerjaya yang disoal selidik setuju bahawa mereka mendapat
banyak kebaikan daripada membeli-belah dalam talian. Perkara utama yang disetujui
adalah bahawa kaedah jual-beli secara dalam talian menjimatkan masa bagi
pembeli, dengan jumlah 9 orang yang Sangat
Setuju, 20 orang yang Setuju dan
seorang sahaja yang Tidak Setuju.
Daripada
temu bual tidak formal yang dilakukan, informan setuju bahawa pembelian
barangan dalam talian lebih menjimatkan masa berbanding dengan membeli-belah di
kedai.
“Proses pembelian secara dalam
talian lebih mudah berbanding membeli di kedai. Saya juga dapat menjimatkan
masa dan tenaga kerana tidak perlu keluar ke mana-mana.” – Pn. __________
Pembeli
dapat menjimatkan masa perjalanan dari rumah ke kedai atau pusat membeli-belah,
dan juga masa untuk mencari produk yang ingin dibeli mengikut harga, jenis,
saiz, warna, corak dan sebagainya. Mereka juga tidak perlu beratur panjang di
kedai atau pusat membeli-belah. (Donna L. Montaldo, 2017)
Berkenaan penjimatan kos pula, 2
responden Sangat Setuju bahawa
pembelian barangan dalam talian menjimatkan kos, 18 responden Setuju, 8 responden Tidak Setuju dan 2 responden Sangat
Tidak Setuju. Informan yang ditemu bual berpendapat bahawa pembeli boleh
menjimat kos perjalanan dari rumah ke kedai, sama ada duit minyak atau tambang
perkhidmatan awam, dan juga pembayaran untuk meletak kereta semasa membeli
barangan di kedai atau pusat membeli belah. Kebanyakan barang yang dijual dalam
talian juga lebih murah berbanding dengan barangan sama yang dibeli secara
langsung.
Ramai wanita turut setuju bahawa
kaedah jual-beli secara dalam talian memberikan variasi pilihan produk yang
banyak kepada pembeli. Seramai 6 orang Sangat
Setuju, 16 orang Setuju, 6 orang Tidak Setuju dan 2 orang Sangat Tidak Setuju. Hal ini kerana
laman-laman perniagaan besar-besaran seperti Lazada mempunyai banyak produk
yang sama atau hampir sama, tetapi dijual oleh peniaga-peniaga lain. Oleh itu,
terdapat perbezaan dari segi harga, jenis, saiz, warna, corak, mutu, layanan
selepas jualan dan sebagainya. Jika bukan dalam laman yang sama, terdapat
laman-laman lain pula yang menawarkan produk sama yang dicari oleh pembeli,
jadi kemungkinan pembeli berjaya mencari barangan yang hendak dibeli lebih
tinggi jika dibeli dalam talian.
Perkara
yang paling kurang disetujui oleh responden ialah kualiti produk yang dibeli
sama seperti yang dijanjikan, dengan
seorang sahaja yang Sangat Setuju,
16 orang yang Setuju, 10 orang yang Tidak Setuju dan 3 orang yang Sangat Tidak Setuju. Hanya seorang
informan yang ditemu bual setuju bahawa mutu produk yang dibeli dalam talian
adalah memuaskan, manakala dua lagi mengatakan bahawa mutu produk yang dibeli
bergantung pada jenis barang yang dibeli dan media yang dipilih.
Hal
ini kerana terdapat banyak produk tiruan yang dijual dalam talian, kecuali
dalam laman-laman yang dijamin menjual produk-produk asli atau berjenama.
Barangan tiruan ini pula dikenakan harga yang sama dengan barangan asli, jadi
pembeli mudah tertipu dan membeli barangan tiruan tersebut. Oleh itu, produk
yang diterima tidak sama kualitinya seperti yang dijanjikan.
Selain
itu, apabila ditanya sekiranya produk yang ditempah secara dalam talian diterima
pada masa yang ditetapkan, pengkaji telah mendapat jawapan bercampur. Sebanyak
2 orang Sangat Setuju, 17 orang Setuju, 10 orang Tidak Setuju dan 1 orang Sangat
Tidak Setuju. Ketiga-tiga informan puas dengan tempoh penghantaran produk.
Penghantaran
produk daripada luar negara dilakukan melalui penghantaran kargo kapal terbang
atau kapal laut. Penghantaran tempatan pula biasanya dilakukan melalui
penghantaran pos atau servis kurier. Oleh sebab perjalanan penghantaran produk
daripada penjual ke pembeli mengambil masa dan mempunyai beberapa cabaran,
penjual hanya boleh memberikan anggaran tempoh penghantaran kepada pembeli.
Jika berlaku situasi seperti ketiadaan pelepasan untuk produk melepasi Jabatan
Kastam sesebuah negara, kekeliruan atau kelewatan penghantaran akibat kesilapan
pekerja, atau cuti umum, penghantaran produk yang dibeli akan menjadi lewat.
Salah
seorang informan yang ditemu bual oleh pengkaji, Puan __________, juga telah
mengatakan bahawa mereka lebih suka membeli barangan melalui perniagaan dalam
talian kerana mereka dapat melakukan perbandingan harga antara produk, laman
atau penjual dengan lebih mudah berbanding dengan membeli barangan di pusat
membeli-belah.
“Saya suka membeli barangan dalam
talian kerana lebih mudah untuk saya membuat perbandingan harga antara laman
atau penjual lain.”
– Pn. __________.
Menurut Wendy Boswell (2017),
apabila membeli barangan di kedai, pembeli berkemungkinan redha dengan harga
yang ditetapkan oleh penjual di situ. Tidak begitu dengan membeli-belah secara
dalam talian, kerana pembeli mempunyai keupayaan untuk membandingkan harga
daripada penjual-penjual atau laman-laman yang lain.
5.3.2 Keburukan membeli barangan dalam talian
Bil
|
Keburukan membeli barangan
dalam talian terhadap golongan wanita berkerjaya
|
Skor
|
||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
|||||||
(F)
|
(%)
|
(F)
|
(%)
|
(F)
|
(%)
|
(F)
|
(%)
|
|||
1
|
Pengguna
lebih terdedah kepada unsur penipuan melalui jual-beli secara dalam talian
|
1
|
3.3
|
9
|
30.0
|
15
|
50.0
|
5
|
16.6
|
|
2
|
Proses
jual-beli secara dalam talian lebih rumit berbanding proses jual-beli secara
langsung
|
1
|
3.3
|
10
|
33.3
|
14
|
46.6
|
5
|
16.6
|
|
3
|
Proses
jual-beli secara dalam talian dirasakan mempunyai kos tersembunyi (misalnya
kos penghantaran)
|
1
|
3.3
|
5
|
16.6
|
20
|
66.6
|
4
|
13.3
|
|
4
|
Proses
pembelian dalam talian hanya dapat dijayakan dengan adanya gajet dan internet
|
0
|
0.0
|
0
|
0.0
|
17
|
56.6
|
13
|
43.3
|
|
5
|
Pembeli
tidak dapat bersemuka dengan penjual apabila berlaku kelewatan atau salah
faham barangan yang dibeli
|
0
|
0.0
|
1
|
3.3
|
18
|
60.0
|
11
|
36.6
|
Jadual 9: Keburukan membeli barangan dalam talian
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)
Rajah 8: Keburukan membeli barangan dalam talian terhadap golongan
wanita berkerjaya
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)
Data yang dikumpul dalam Jadual 9
dan Rajah 8 menunjukkan bahawa pembelian barangan dalam talian juga membawa
banyak risiko dan keburukan kepada para pembeli. Ramai wanita berpendapat
bahawa pengguna lebih terdedah kepada unsur-unsur penipuan melalui urusan
pembelian barangan secara dalam talian, dengan seramai 5 orang yang Sangat Setuju, 15 orang yang Setuju, 9 orang yang Tidak Setuju dan seorang sahaja yang Sangat Tidak Setuju.
Kebanyakan unsur penipuan ini
berlaku kerana wujudnya barang tiruan yang dipasarkan sebagai produk sebenar
atau barangan tulen, serta dijual dengan harga yang tinggi. Pembeli dalam
talian tidak mempunyai keupayaan untuk memeriksa dari segi fizikal atau mencuba
produk-produk yang sedang dipertimbangkan untuk pembelian. Pembeli dalam talian
juga tidak selalu tahu jika seseorang penjual mempunyai perniagaan yang sah dan
jika selamat untuk berbelanja. Apabila berlaku sesebuah unsur penipuan pula,
pembeli tidak dapat menghubungi penjual untuk mendapatkan bayaran balik atau
ganti rugi, dan mereka tidak dapat meninggalkan sebarang komen di laman yang
dibeli untuk memberi amaran kepada pembeli lain. (Donna L. Montaldo, 2017)
Selain itu, 5 orang Sangat Setuju, 14 orang Setuju, 10 orang Tidak Setuju dan 1 orang Sangat
Tidak Setuju bahawa proses jual-beli secara dalam talian lebih rumit
berbanding dengan proses jual-beli secara langsung. Hal ini disebabkan oleh antaramuka
grafik pengguna (atau graphic user
interface) yang berbeza antara laman-laman perniagaan. Antaramuka merupakan
pengaturcaraan visual dan susunan sesebuah laman atau aplikasi yang membolehkan
pengguna berinteraksi dengan media tersebut. Perkara ini menjadi rumit kerana
antaramuka ini kadangkala tidak berfungsi dengan baik atau tidak dapat
digunakan oleh pengguna yang kurang mahir dalam penggunaan IT. Kaedah
pembayaran dalam proses pembelian barang turut menjadi sukar kerana kaedah
pembayaran dalam talian biasanya disediakan oleh parti ketiga seperti PayPal
dan bank yang menawarkan perbankan dalam talian.
Proses jual-beli secara dalam talian
juga dirasakan oleh responden bahawa mempunyai kos-kos tersembunyi seperti kos
penghantaran dan cukai tambahan. Seramai 4 orang Sangat Setuju, 20 orang Setuju, 5 orang Tidak Setuju dan seorang yang Sangat
Tidak Setuju. Pada kebiasaannya, pembeli tidak akan mengetahui mengenai kos
penghantaran dan pengenaan cukai sehingga mereka telahpun memilih barangan yang
ingin dibeli dan sedang melakukan proses pembayaran. Kos-kos tersebut menjadi
lebih tinggi apabila sesuatu produk tersebut dihantar daripada negara lain. Jika
pembeli tidak cakna semasa melakukan pembayaran, mereka akan terlepas pandang
kos-kos tambahan tersebut sehingga terlambat dan mereka mengalami kerugian.
Kesemua
wanita yang disoal selidik bersetuju bahawa keburukan utama perniagaan dalam
talian ialah keperluan gajet dan internet untuk membeli barangan secara dalam
talian. Seramai 13 orang Sangat Setuju
dan 17 lagi Setuju dengan perkara
tersebut. Hal ini kerana perniagaan dalam talian memang dilakukan hampir
seratus peratus menggunakan rangkaian Internet, tidak seperti membeli-belah
secara langsung yang tidak memerlukan sebarang gajet atau media elektronik.
Keburukan seterusnya ialah pembeli
tidak dapat bersemuka dengan penjual apabila berlaku kelewatan atau salah faham
dalam proses jual-beli barang. 11 orang wanita Sangat Bersetuju, 18 orang Setuju
dan seorang sahaja yang Tidak Setuju.
Oleh sebab kebanyakan peniaga menawarkan produk mereka dalam laman-laman yang
besar dan hanya menghoskan perniagaan-perniagaan yang banyak, pembeli tidak
dapat menghubungi penjual secara peribadi atau diberikan tempat yang tertentu
untuk memberikan maklum balas mereka. Pembeli dalam talian sering tidak
mempunyai orang (atau orang yang sama) untuk berurusan dengan apabila wujud
sebarang masalah. (Donna L. Montaldo, 2017)
Salah seorang informan mengatakan
bahawa dia kurang puas dengan pembungkusan dan penghantaran barangan yang
dibeli secara dalam talian.
“Pembungkusan barang biasanya murah
dan tidak sesuai. Produk yang mudah pecah atau rosak memerlukan pembungkusan
yang lebih selamat.”
– Pn. __________.
Pembungkusan
yang dilakukan oleh sesetengah peniaga tidak disesuaikan mengikut jenis produk
kerana peniaga-peniaga tersebut ingin menjimatkan kos pembungukusan dan
penghantaran. Jika proses penghantaran tidak dikendalikan dengan cermat,
produk-produk yang dibeli akan pecah atau rosak.
6.0 RUMUSAN
DAN KESIMPULAN
Bahagian ini merumuskan hasil
dapatan kajian yang dilakukan untuk memenuhi dua objektif kajian.
6.1 Jenis-jenis barangan dan media
perniagaan dalam talian yang menjadi
pilihan utama golongan wanita berkerjaya di Maxis KLCC
Melalui
kajian ini, pengkaji dapat mengetahui jenis-jenis barangan yang dibeli dalam
talian oleh wanita berkerjaya di Maxis KLCC dan media perniagaan yang menjadi
pilihan mereka. Terdapat pelbagai jenis barangan daripada seluruh dunia yang
ditawarkan kepada pembeli dalam talian. Bagi wanita berkerjaya di Maxis, 5
jenis barangan utama yang dibeli oleh mereka mengikut turutan daripada yang
paling banyak kepada yang paling kurang ialah pakaian dan aksesori, produk
kecantikan, barangan elektronik, peralatan hobi dan barangan runcit. Hal ini
menunjukkan industri pakaian dan produk wanita sangat laris jika ditawarkan
melalui perniagaan dalam talian kepada wanita-wanita berkerjaya. Selain itu,
perniagaan dalam talian juga menjadi pilihan wanita berkerjaya untuk membeli
barangan elektronik.
Media-media perniagaan yang paling popular
ialah Lazada, Zalora, 11th Street, Mudah.com dan lain-lain.
Laman-laman tersebut merupakan laman yang menghoskan banyak
perniagaan-perniagaan kecil. Laman-laman seperti ini menjadi pilihan utama
untuk wanita berkerjaya membeli barangan dalam talian kerana kepelbagaian
produk yang ditawarkan di satu tempat, di samping dapat membandingkan harga, kualiti
dan spesifikasi produk antara peniaga. Laman-laman seperti Lazada, Zalora dan
11th Street juga menjadi laman kegemaran pembeli wanita kerana
wujudnya pelbagai promosi dan potongan harga yang mendapat perhatian pembeli.
Laman-laman tersebut turut mempunyai antaramuka yang sangat menarik dan mudah
digunakan oleh para pelanggan mereka.
6.2 Kebaikan
dan keburukan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan
wanita berkerjaya di Maxis KLCC
Berdasarkan kajian yang dijalankan,
terdapat banyak kebaikan dan keburukan membeli barangan melalui perniagaan
dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya.
Antara kebaikannya ialah dengan
membeli barangan secara dalam talian, golongan wanita dapat menjimatkan masa
dan kos membeli-belah berbanding dengan membeli barangan secara langsung. Hal
ini kerana pembeli dapat menjimatkan masa yang dibazirkan untuk perjalanan ke
kedai atau pusat membeli-belah dan masa untuk mencari barangan yang memenuhi
keperluan mereka. Mereka juga dapat menjimatkan kos perjalanan dan kos bayaran
untuk meletak kereta semasa membeli barang secara langsung.
Ramai wanita juga berminat untuk membeli barangan secara
dalam talian kerana terdapat variasi pilihan produk yang banyak, tanpa mengira
jenama, negara asal dan sebagainya. Hal ini memudahkan pembeli untuk
mendapatkan produk yang dikehendaki tanpa membazir terlalu banyak tenaga untuk
membuat perbandingan antara produk, laman atau penjual.
Selain itu, penjual produk dalam talian
akan menawarkan perkhidmatan penghantaran barangan yang dibeli terus ke rumah
pembeli. Walaupun perkhidmatan ini kadang-kala dicaj oleh penjual atau tidak
sampai pada masa yang dijanjikan, perkhidmatan ini membolehkan pembeli mendapat
barangan yang dikehendaki tanpa keluar dari rumah mereka sendiri, tanpa mengira
saiz dan kuantiti produk yang dibeli.
Walau bagaimanapun, pembelian barangan
dalam talian mempunyai banyak risiko dan keburukan. Antaranya ialah pembeli
terdedah kepada unsur-unsur penipuan melalui urusan pembelian barangan secara
dalam talian. Kebanyakan unsur penipuan ini berlaku kerana wujudnya barang
tiruan yang dipasarkan sebagai produk sebenar atau barangan tulen, serta dijual
dengan harga yang tinggi. Masalah ini boleh diatasi jika laman-laman yang
menghoskan perniagaan memastikan peniaga hanya menjual produk-produk yang tulen
di laman-laman mereka. Pembeli jika perlu menjadi lebih cakna supaya tidak
tertipu oleh penjual semasa membeli barangan dalam talian.
Proses
membeli barang dalam talian juga agak rumit untuk sesetengah pengguna. Hal ini
disebabkan oleh antaramuka grafik yang tidak berfungsi dengan baik atau tidak
dapat digunakan oleh pengguna yang kurang mahir dalam penggunaan IT. Kaedah
pembayaran dalam proses pembelian barang turut menjadi sukar kerana kaedah
pembayaran dalam talian biasanya disediakan oleh parti ketiga seperti PayPal
dan bank yang menawarkan perbankan dalam talian. Perkara ini boleh diatasi jika
laman-laman tersebut memudahkan cara pengguna berinteraksi dengan antaramuka
dalam laman-laman mereka serta memudahkan atau menambahkan cara pembayaran
untuk membeli produk-produk mereka.
Keburukan
seterusnya ialah pembeli tidak dapat bersemuka dengan penjual apabila berlaku
kelewatan atau salah faham dalam proses jual-beli barang. Pembeli tidak dapat menghubungi penjual
secara peribadi atau diberikan tempat yang tertentu untuk memberikan maklum
balas mereka. Oleh sebab itu, media-media perniagaan harus menyediakan satu
ruang untuk pengguna meninggalkan komen dan maklum balas mereka atau memastikan
peniaga-peniaga memberikan maklumat perhubungan mereka untuk kegunaan pembeli.
Di samping itu, pembeli kadang-kadang
dikenakan caj tambahan dalam bentuk kos penghantaran, cukai tambahan dan
sebagainya semasa membeli barangan secara dalam talian. Pembeli selalunya tidak
akan mengetahui mengenai kos penghantaran dan pengenaan cukai sehingga mereka
telahpun memilih barangan yang ingin dibeli dan sedang melakukan proses
pembayaran. Penyelesaian bagi masalah ini adalah dengan memastikan laman-laman
perniagaan boleh memaparkan anggaran kos penghantaran dan sebagainya sebelum
pembeli menekan butang ‘checkout’
semasa membeli barangan dalam talian.
Antara cadangan lain yang diberikan oleh
responden dan informan untuk menambah baik atau memudahkan proses pembelian
dalam talian adalah dengan memberikan pilihan cash on delivery (tunai semasa penerimaan) kepada pembeli untuk
semua jenis produk, memberikan deskripsi dan spesifikasi yang secukupnya untuk
produk-produk yang ditawarkan, keupayaan
untuk pembeli memulangkan dan menukar produk seperti pakain dan aksesori yang
tidak muat selepas mencubanya, menyediakan delivery
tracker (penjejak penghantaran) supaya pembeli dapat mengetahui anggaran
masa untuk mereka menerima produk yang dibeli, dan juga mutu perkhidmatan
peniaga secara amnya.
“Bukan semua penjual yang memberikan
pilihan cash on delivery (tunai semasa penerimaan), jadi saya mencadangkan
peniaga untuk menyediakan pilihan ini kerana kebanyakan pembeli lebih suka
kaedah pembayaran ini.”
– Pn.__________.
6.3 KESIMPULAN
Kesimpulannya, perniagaan dalam
talian menjadi pilihan yang semakin popular untuk membeli-belah, terutamanya
dalam kalangan wanita berkerjaya. Kepelbagaian barangan yang ditawarkan dan
kemudahan membeli-belah yang disediakan dapat memikat pembeli untuk membeli
barangan secara dalam talian. Kajian ini mendapati bahawa perniagaan dalam
talian ini masih mempunyai beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki oleh para
peniaga dan laman-laman perniagaan. Namun begitu, perniagaan dalam talian turut
mempunyai banyak kebaikan yang menjadikannya satu kaedah yang sangat disukai
oleh para pembeli wanita. Oleh hal yang demikian, pengkaji mengharapkan bahawa
kajian ini dapat menyedarkan lebih ramai consumer mengenai kebaikan dan
keburukan membeli barangan dalam talian.
RUJUKAN
Kamus Dewan Edisi Keempat
(2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Wikipedia
(2017), Membeli-belah Dalam Talian. Dicapai
pada Mac 27, 2017, dari https://ms.wikipedia.org/wiki/Membeli-belah_dalam_talian
Siti
Sarah (2015). Bab 3 Metodologi. Dicapai
pada Mac 27, 2017 dari https://crazylinguists.wordpress.com/category/siti-sarah-a141264/bab-3- metodologi -kajian-sarah/
Mohd.
Majid Konting, (1998). Kaedah
Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Intan
Juita Binti Menan (2014). Soal Selidik. Dicapai pada Mac 20, 2017, dari https://www.google.com/amp/s/intanjuita66449933.wordpress.com/2014/03/3 1/soal-selidik/amp
Gay
& Airasian (2000). Selecting a
Quantitative or Qualitative Research Metodology:
An Experience. Dicapai pada Mac 28, 2017, dari https://www.andrews.edu/~rbailey/Chapter%20two/7592665.pdf
Denzin,
N.K. (2001). Handbook of Qualitative
Research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA:
Sage Publications Ltd.
Nagabiru86’s
(2009). Data Sekunder dan Data Primer.
Dicapai pada Mac 28, 2017, dari
https://nagabiru86.wordpress.com/2009/06/12/data-sekunder-dan-data- primer/
Donna
L. Montaldo (2017). The Balance: The Pros
and Cons of Online Shopping.
Dicapai
pada 4 April, 2017, dari https://www.thebalance.com/the-pros-and-cons-of-online-shopping-939775
Wendy
Boswell (2017). Lifewire- Shopping
Online:What are the Pros and Cons?
Dicapai
pada 4 April, 2017, dari https://www.lifewire.com/shopping-online-pros-and-cons-3482632
Comments
Post a Comment