ad

Contoh Kerja Kursus Pengajian Am Semester 2

Berikut ialah kerja kursus yang dibuat oleh saya. Dilarang meniru. Sebagai rujukan sahaja.

Tema: EKONOMI: Perniagaan Dalam Talian


TAJUK : KECENDERUNGAN WANITA BERKERJAYA MEMBELI BARANGAN DALAM TALIAN DI MAXIS KLCC

ABSTRAK

            Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kecenderungan wanita berkerjaya membeli barangan dalam talian di Maxis KLCC, Kuala Lumpur. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti
jenis-jenis barangan perniagaan dalam talian yang menjadi pilihan utama serta mengkaji kebaikan dan keburukan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya. Bagi mengkaji kes ini, kaedah soal selidik, temu bual dan rujukan kepustakaan telah digunakan. Sebanyak 30 orang wanita yang bekerja di Maxis telah dipilih secara rawak untuk disoal selidik, dan tiga orang wanita telah ditemu bual Data kajian dianalisis dan dipaparkan secara kuantitatif dan kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa golongan wanita di Maxis KLCC gemar membeli-belah dalam talian, terutamanya pakaian dan aksesori, dan laman utama yang digunakan oleh mereka ialah Lazada.  Kebaikan utama daripada membeli barangan dalam talian ialah dapat menjimatkan masa. Keburukannya pula ialah memerlukan gajet dan internet untuk digunakan. Kesimpulannya, wajar perniagaan dalam talian ini menjadi pilihan untuk wanita berkerjaya membeli-belah kerana terdapat banyak pilihan dan kebaikan dengan membeli barangan secara dalam talian.




ISI KANDUNGAN
BIL
PERKARA
HALAMAN

ABSTRAK                                                                                            i                                                                                                               
i

KANDUNGAN
ii

PENGHARGAAN
iii
1.0
PENGENALAN
1-4
2.0
OBJEKTIF KAJIAN
5
3.0
LOKASI KAJIAN
3.1  Peta Wilayah Kuala Lumpur
3.2  Peta Menara Maxis, Kuala Lumpur
3.3  Gambar Pejabat Maxis KLCC

6
7
8
4.0
METODOLOGI KAJIAN
4.1  Pendahuluan
4.2  Reka Bentuk Kajian
4.3  Cara Mendapatkan Maklumat dan Data Responden
4.4  Prosedur Pengumpulan Data
4.5  Kaedah Penganalisisan Data
4.6  Kesimpulan

9
9-10
11-12
12-13
13
13
5.0
DAPATAN KAJIAN
5.1  Demografi Responden
5.2  Mengenal Pasti Jenis-jenis Barangan dan Media
       Perniagaan Dalam Talian yang Menjadi Pilihan Utama
       Golongan Wanita Berkerjaya
5.3  Mengkaji Kebaikan dan Keburukan Membeli
       Barangan Melalui Perniagaan Dalam Talian Kepada
       Golongan Wanita Berkerjaya

14-19
19-22


23-30
6.0
RUMUSAN DAN KESIMPULAN
31-34

RUJUKAN
35

LAMPIRAN
A.  Soal Selidik
B.  Temu Bual

36-38
39-41




PENGHARGAAN

Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada pihak pentadbir sekolah SMK ___________, khasnya Pengetua ___________ dan Penolong Kanan Tingkatan Enam ___________ kerana memberi sokongan dan kelulusan kepada saya untuk melaksanakan kerja kursus ini.
            Dalam usaha menjayakan kerja kursus ini, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada ___________ selaku guru Pengajian Am saya. Beliau telah meluangkan banyak masa dalam memberi tunjuk ajar dan membimbing saya untuk menyempurnakan kerja kursus ini, selain memberikan semangat kepada  saya untuk menjalankan tugasan ini dengan sebaik-baiknya. Seterusnya, saya juga berterima kasih kepada semua guru yang telah memberi nasihat dan galakan kepada saya sepanjang penghasilan kerja kursus ini.
            Khas untuk ibu bapa saya yang tercinta, iaitu ___________ dan ___________ serta kakak saya ___________, jutaan terima kasih dirakamkan kerana memberi sokongan moral dan kewangan kepada saya sepanjang masa supaya memastikan kerja kursus ini berjalan dengan lancar.
            Penghargaan kepada rakan baik saya iaitu ___________ dan semua rakan lain atas kesudian membantu dan memberi segala nasihat. Tidak lupa juga, terima kasih kepada semua responden saya kerana sudi meluangkan masa menjawab soal selidik dan temu bual.
            Akhir sekali, seikhlas tulus kata terima kasih kepada pihak-pihak yang terlibat secara langsung ataupun secara tidak langsung dalam membantu saya menyiapkan kerja kursus Pengajian Am ini.   

Nama
Angka Giliran
Kelas

Sekolah




1.0       PENGENALAN

            Menurut Kamus Dewan edisi keempat (2005), perniagaan ditakrifkan sebagai perihal berniaga atau perdagangan. Perniagaan juga boleh digambarkan sebagai aktiviti jual beli barangan dan penyediaan perkhidmatan bagi memenuhi keperluan dan kehendak masyarakat untuk tujuan mendapatkan keuntungan. Seorang peniaga pula ialah seseorang yang melakukan atau menguruskan sebuah perniagaan. Dalam talian atau online pula bermaksud keadaan kesambungan melalui rangkaian Internet.
Dalam era kemodenan ini, pelbagai urusan sama ada dalam perkhidmatan awam, swasta mahupun perbankan perniagaan dilakukan melalui jaringan internet. Internet menjadi salah satu medium terpenting pada abad ini dalam segala urusan kehidupan. Khususnya dalam bidang perniagaan, terbentuk satu peningkatan yang menunjukkan segala urusan jual beli barangan dan perkhidmatan kerap dilakukan melalui sistem perniagaan dalam talian yang juga dikenali sebagai sistem e-dagang. E-dagang boleh ditakrifkan sebagai satu bentuk pembayaran yang melibatkan proses serta komunikasi yang berlaku antara pihak penjual dan pembeli yang memberi kesan kepada sudut ekonomi negara.
Membeli-belah dalam talian atau pembelian dalam talian menurut Wikipedia (2017) ialah proses yang pengguna lakukan untuk membeli produk atau perkhidmatan dalam Internet. Kedai dalam talian, e-kedai, kedai internet, kedai sesawang, atau kedai maya kesemuanya adalah padanan dalam talian kepada peruncit bata dan lepa dan pusat membeli-belah. Semua jenis kedai mempunyai laman sesawang runcit, termasuk juga yang tidak mempunyai kedai fizikal atau katalog cetak. Membeli-belah dalam talian ialah sejenis perdagangan elektronik yang digunakan untuk urus niaga perniagaan-ke-perniagaan (B2B) dan perniagaan-ke-pengguna (B2C).
            Secara ringkasnya, perniagaan dalam talian merupakan aktiviti jual beli yang dilakukan oleh seseorang individu ataupun sesebuah syarikat, di mana peniaga tersebut menjadi pengusaha suatu perniagaan berskala kecil atau besar. Perniagaan seperti ini hanya dikategorikan sebagai perniagaan dalam talian jika proses tempahan dan pembayaran dilakukan secara dalam talian, dan perkhidmatan penghantaran disediakan oleh peniaga itu sendiri.
Transaksi yang dijalankan secara dalam talian ini sebenarnya telah banyak membuka peluang kepada para peniaga dan pelanggan dalam menjalankan perniagaan serta mendapatkan produk serta perkhidmatan yang mereka inginkan lebih efektif dengan kadar segera. Sistem ini juga boleh dilihat sebagai salah satu jalan penyelesaian kepada beberapa masalah yang dialami oleh firma-firma perniagaan yang lepas sebelum wujudnya perniagaan dalam talian ini yang paling ketara iaitu masalah mempromosikan dan memasarkan produk perkhidmatan mereka.
            Boleh dikatakan bahawa perniagaan dalam talian ini tidak jauh bezanya dengan perniagaan biasa atau perniagaan yang mempunyai premis. Perniagaan dalam talian ini masih memerlukan produk untuk dijual dan memerlukan pelanggan untuk membeli produk tersebut. Perkara yang membezakan antara perniagaan dalam talian dan perniagaan secara langsung ialah proses transaksi. Hal ini dikatakan demikian kerana bagi perniagaan dalam talian, urusniaga dilakukan secara dalam talian dan kedua-dua belah pihak iaitu peniaga dan pembeli tidak perlu bersemuka dalam semua proses jual beli tersebut.
            Pelbagai jenis barangan dijual oleh peniaga dalam talian. Antaranya ialah produk kecantikan atau kosmetik, produk kesihatan, pakaian dan aksesori, peralatan hobi, peralatan sukan, barangan bayi, barangan elektronik, peralatan komputer, perabot, alat tulis dan pelbagai jenis buku. Malah, pembeli juga boleh membeli barangan runcit dan makanan dalam talian. Kecanggihan teknologi hari ini memungkinkan apa-apa sahaja boleh dihantarkan terus ke rumah pembeli hanya dengan satu sentuhan atau klik sahaja.
            Terdapat pelbagai media yang menawarkan perkhidmatan perniagaan dalam talian ini dalam banyak format yang berbeza. Istilah "kedai sesawang" merujuk kepada tempat perniagaan yang pembangunan laman, pengehosan laman, dan jenis kegiatan berkait laman sesawang yang lain dilakukan. Pembelian dalam talian memperkenalkan cara-cara yang baharu untuk mengurangkan kos dengan mengurangkan bilangan kakitangan yang diperlukan. (Wikipedia 2017) Laman- laman seperti Lazada, Mudah.my, 11th Street, Lelong.my dan Amazon membolehkan ramai penjual membuka akaun sendiri dan menjual apa-apa sahaja, sama ada produk keluaran mereka sendiri ataupun berfungsi sebagai orang tengah. Laman-laman seperti Etsy, RedBubble, Shopify dan WixStores pula menawarkan sebuah platform untuk penjual mempromosikan dan menjual produk-produk buatan mereka sendiri. Terdapat juga kedai-kedai seperti Sephora, Watsons dan Spotlight, pasaraya seperti Tesco, Jaya Grocer dan Segi Fresh, serta jenama-jenama seperti Elianto dan SimplySiti, yang menawarkan pembelian dalam talian untuk produk-produk mereka.
Ketiga-tiga pilihan media ini mempunyai kaedah membuat tempahan dan pembayaran dalam lamannya sendiri. Antara pilihan cara pembayaran yang biasa ditawarkan ialah perbankan online seperti Maybank2U, kad kredit dan kad debit, PayPal yang merupakan sejenis akaun simpanan wang dalam talian, serta cash on delivery (tunai semasa penerimaan) yang membolehkan pembeli membuat bayaran selepas menerima produk yang dibeli oleh mereka.
Selain itu, Terdapat juga peniaga yang menggunakan laman sosial seperti Facebook, Instagram dan Twitter untuk mempromosikan produk-produk mereka. Proses tempahan daripada penjual-penjual seperti ini biasanya dilakukan melalui panggilan telefon, e-mel atau WhatsApp, manakala proses pembayarannya pula dibuat terus kepada penjual melalui penghantaran wang ke akaun bank mereka atau secara peribadi.    
            Perkhidmatan perniagaan dalam talian ini telah mewujudkan peluang untuk pembeli bukan sahaja membeli produk tempatan, malah mereka juga boleh membeli barangan daripada luar negara yang tidak atau sukar dibeli di negara mereka sendiri. Walau bagaimanapun, kos penghantaran daripada negara luar biasanya lebih tinggi kerana jarak antara pembeli dan penjual antarabangsa lebih jauh daripada penjual tempatan.
            Terdapat banyak peniaga yang menawarkan pelbagai promosi yang menarik kepada pembeli hanya kerana mereka menggunakan kaedah pembelian dalam talian daripada pembelian di kedai, seperti Domino’s Pizza dan Lazada yang memberikan diskaun harga jika pesanan dibuat melalui laman atau aplikasi mereka. Strategy ini diambil oleh peniaga untuk menggalakkan lebih ramai pembeli membeli produk mereka dalam talian.
            Walaupun terdapat beberapa komplikasi, risiko dan penipuan dalam pembelian dalam talian, bilangan pengguna servis perniagaan dalam talian didapati semakin meningkat dewasa ini. Trend tersebut terutamanya dapat dilihat dalam kalangan belia, generasi muda dan dewasa bekerja. Wanita berkerjaya merujuk kepada golongan wanita dewasa yang mempunyai pekerjaan dan menerima gaji untuk menampung kos kehidupan mereka. Secara amnya, seseorang consumer yang menerima pendapatan yang tinggi akan berbelanja dengan lebih untuk membeli barangan keperluan dan barangan kehendak untuk diri mereka.
            Rasional kajian ini dilakukan adalah kerana perniagaan dalam talian kini menjadi pilihan cara membeli-belah yang sangat popular dan utama dewasa ini. Terdapat stereotaip bahawa golongan wanita sangat suka membeli-belah, jadi pengkaji ingin mengetahui sejauh mana pernyataan tersebut benar dalam perniagaan dalam talian. Pengkaji ingin mengkaji kecenderungan wanita, terutamanya mereka yang berkerjaya, membeli barangan dalam talian berbanding dengan perniagaan kedai. Pengkaji juga ingin mengenal pasti jenis-jenis barangan dan jenis media perniagaan dalam talian yang menjadi pilihan utama golongan wanita berkerjaya, serta mengkaji kebaikan dan keburukan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian terhadap golongan wanita berkerjaya. Sehubungan dengan itu, pengkaji telah memilih ‘Kecenderungan Wanita Berkerjaya Membeli Barangan Dalam Talian di Maxis KLCC’ sebagai tajuk kajian.



 2.0       OBJEKTIF KAJIAN

            Objektif kajian dibentuk untuk mengenal pasti tujuan melakukan sesebuah kajian dan sebab untuk mendapatkan hasil dan dapatan kajian
Objektif kajian ini dilakukan adalah untuk:

2.1              Mengenal pasti jenis-jenis barangan dan media perniagaan dalam talian yang menjadi pilihan utama golongan wanita berkerjaya di Maxis KLCC.

2.2              Mengkaji kebaikan dan keburukan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya di Maxis KLCC.


3.0       LOKASI KAJIAN
3.1       Peta Wilayah Kuala Lumpur











Peta 1 : Kuala Lumpur, Malaysia
(Sumber: https://www.google.com.my/maps/place/Kuala+Lumpur)
            Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur merupakan ibu negara Malaysia dan satu antara tiga buah Wilayah Persekutuan Malaysia, termasuk Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Wilayah Persekutuan Labuan. Kepadatan penduduk di Kuala Lumpur ialah 6,891 penduduk sekilometer persegi. (Wikipedia, 2017)

3.2       Peta dan gambar Menara Maxis, Kuala Lumpur








Peta 2: Menara Maxis, Kuala Lumpur
(Sumber: https://www.google.com.my/maps/place/Menara+Maxis)








Gambar 1: Menara Maxis, KLCC, Kuala Lumpur
(Sumber: Google Images)

            Menara Maxis terletak di sebelah bangunan ‘Kuala Lumpur City Center’ (KLCC) atau juga dikenali sebagai ‘Petronas Twin Towers’. Menara Maxis ini mempunyai 49 tingkat dan merupakan antara dua menara tambahan kepunyaan syarikat Impian Klasik Sdn Bhd, Tanjong PLC Group of Companies dan KLCC Property Holdings Berhad (KLCCP). 16 daripada 49 tingkat menara ini telah disewakan kepada syarikat telekomunikasi Maxis Berhad, dan hal ini telah menjadi punca menara tersebut dikenali sebagai Menara Maxis. (Wikipedia, 2017)
            3.3       Gambar Pejabat Maxis KLCC




Gambar 2: Lobi Pejabat Maxis KLCC, Kuala Lumpur
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)




Gambar 3: Ruang Kerja, Maxis KLCC
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)

            Maxis KLCC merupakan ibu pejabat kepada syarikat telekomunikasi Maxis Berhad. Walaupun pejabat ini sebenarnya terletak di bangunan Menara Maxis, cawangan ini lebih dikenali sebagai Maxis KLCC. Lokasi ini dipilih oleh pengkaji kerana pengkaji mendapati bahawa terdapat ramai wanita yang bekerja di sini yang suka membeli-belah.


4.0       METODOLOGI KAJIAN

4.1       Pendahuluan
            Bahagian ini membincangkan reka bentuk kajian, instrument kajian, cara data dikumpul dan cara data dianalisis. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), metodologi bermaksud sistem yang merangkumi kaedah dan prinsip yang digunakan dalam sesuatu kegiatan atau disiplin.    Metodologi juga membawa maksud ilmu tentang metod atau kaedah yang digunakan semasa melakukan kajian tertentu bagi mencapai objektif sesebuah kajian. Metodologi turut boleh didefinisikan sebagai kaedah yang paling sesuai untuk menjalankan penyelidikan dan menentukan tatacara yang efektif bagi menjawab permasalahan kajian. (Siti Sarah, 2015)

4.2       Reka Bentuk Kajian
            Reka bentuk kajian sangat penting dalam sesuatu penyelidikan. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu penggunaan set soal selidik. Menurut Mohd Majid (1998), soal selidik ialah alat ukur yang digunakan dalam penyelidikan pendidikan. Soal selidik juga boleh dikatakan merupakan sejenis reka bentuk bukan eksperimen yang kerap digunakan oleh penyelidik. Soal selidik lebih praktikal dan berkesan serta dapat mencapai tujuan kajian dengan perbelanjaan yang sederhana. Kajian ini bertujuan untuk melihat kecenderungan membeli dan jenis-jenis barangan yang dibeli dalam talian oleh wanita berkerjaya di Maxis KLCC.

4.2.1    Soal Selidik
Soal selidik ialah kaedah mengumpul maklumat dengan bertanyakan satu set soalan dalam bentuk tulisan kepada beberapa individu atau responden yang dipilih daripada populasi penduduk yang hendak dikaji. Ia merupakan satu alat yang dibentuk secara khusus untuk mengumpul maklumat bagi tujuan analisis yang dapat menjawab persoalan kajian. Menurut Intan Juita (2014), individu yang membina borang soal selidik ini perlulah berpengetahuan luas agar soalan yang dibina adalah wajar dan tidak dipengaruhi pendapat sendiri. Kaedah soal selidik digunakan untuk mengumpul data dalam kajian yang dilakukan secara formal dan sistematik. Pelaksanaan soal selidik memerlukan masa dan pemikiran yang mendalam agar soal selidik mendapat sambutan yang memberangsangkan serta boleh difahami oleh responden untuk memberikan pendapat mereka yang jujur.

            Soal selidik yang biasa digunakan ada dua iaitu butiran bentuk tertutup dan butiran bentuk terbuka. Butiran bentuk tertutup ialah butiran yang berkehendakkan jawapan pendek seperti ‘Ya’ atau ‘Tidak’, atau memilih pilihan-pilihan yang telah disediakan. Butiran jenis ini biasanya sesuai untuk memperoleh maklumat tertentu sahaja, seperti demografi atau mendapatkan pengesahan mengenai sesuatu pilihan. Kebaikan menggunakan soal selidik jenis ini ialah soalannya dapat dijawab dengan mudah, tidak mengambil masa yang lama, tidak mengalih pandangan responden daripada tajuk yang disoalkan, berbentuk objektif dan mudah disusun dan difahami, serta dianalisis.

            Butiran bentuk terbuka pula ialah butiran yang berkehendakkan jawapan bebas daripada responden. Bagi soal selidik jenis ini, tiada petunjuk dibekalkan. Butiran ini bertujuan untuk mendapatkan jawapan yang lebih mendalam termasuk motif-motif yang tersembunyi di belakang sikap, minat, kecenderungan dan cadangan-cadangan responden. Jawapan-jawapan seperti ini agak sukar sedikit untuk ditafsirkan, disusun dan dijadualkan dalam laporan. Walau bagaimanapun, jawapan ini mempunyai kebaikan sendiri bergantung kepada jenis maklumat yang diperlukan (Gay & Airasian, 2000).

Bentuk ini dipilih kerana kesesuaiannya untuk meninjau dan mengenal pasti persepsi responden terhadap perkara yang dikaji.

4.1.2    Temu Bual
            Temu bual didefinisikan sebagai perbualan dua hala yang bertujuan untuk mengumpul maklumat dalam sesebuah kajian. Temu bual merujuk kepada interaksi secara bersemuka antara penemu bual atau penyelidik bersama responden. Menurut Denzin (2001), temu bual harus digunakan lebih daripada hanya sebagai alat pengumpulan maklumat. Temu bual perlu bersifat reflektif dan dapat mencerminkan kehidupan dan keadaan sebenar mengenai sesuatu fenomena. Kaedah ini juga membolehkan responden memberikan pendapat mereka yang jujur dan spontan.

            4.3       Cara Mendapatkan Maklumat dan Data Responden
                        4.3.1    Data Primer
            Data primer merupakan sumber data yang diperoleh secara langsung dari sumber asli. Kaedah atau metod yang digunakan untuk mendapatkan data primer ialah kaedah soal selidik dan temu bual. (Nagabiru86’s, 2009).
(i)                 Kaedah Soal Selidik
Terdapat tiga bahagian soal selidik yang digunakan oleh pengkaji iaitu Bahagian A yang merupakan maklumat diri responden bagi mendapatkan demografi responden, manakala Bahagian B terdapat 8 soalan mengenai jenis-jenis produk dalam talian yang dibeli dan jenis media yang digunakan oleh wanita berkerjaya di Maxis KLCC. Bahagian C pula mempunyai 13 soalan mengenai kebaikan dan keburukan yang diperolehi oleh wanita berkerjaya di lokasi tersebut semasa membeli barangan secara dalam talian. Akhir sekali, Bahagian D mempunyai 1 soalan subjek bagi mendapatkan cadangan responden untuk menambah baiki urusan jual beli dalam talian.
Bagi menjalankan kajian ini, pengkaji mengedarkan borang soal selidik kepada 30 orang responden wanita di pejabat Maxis KLCC, Kuala Lumpur. Responden telah dipilih secara rawak dengan syarat mereka pasti membeli barangan secara dalam talian. Kaedah soal selidik yang digunakan dalam kajian ini berbentuk soal selidik tertutup. Melalui cara ini, data dapat dikumpul dengan cepat dan lebih efektif.

Bagi bahagian C, kajian ini menggunakan Skala Likert 4 peringkat digunakan untuk mendapatkan perspesi responden tentang persoalan yang dikaji, skor 1 untuk sangat tidak setuju, 2 untuk tidak setuju, 3 untuk setuju dan 4 untuk sangat setuju. Skala likert ini akan dikategorikan seperti yang ditunjukkan dalam jadual 1 di bawah.

Skor
1
2
3
4
Skala
Sangat Tidak Setuju
Tidak Setuju
Setuju
Sangat Setuju


Jadual 1: Skala Likert
Sumber: Kajian Lapangan 2017
(i)                 Kaedah Temu Bual
Kaedah temu bual yang telah digunakan ialah temu bual bersemuka dan tidak formal untuk mendapatkan pendapat para responden yang kerap membeli barangan dalam talian mengenai urusan jual beli secara dalam talian, dan juga mengenai mutu produk serta kebaikan membeli barangan secara dalam talian di lokasi Maxis KLCC. Terdapat 3 informan yang dipilih iaitu __________, __________ dan __________ yang ketiga-tiganya merupakan pekerja di bangunan Maxis KLCC. Temu bual telah dilakukan pada 24 Mac 2017 dan tempoh temu bual tersebut memakan masa lebih kurang 15 minit bagi setiap informan. Pengkaji telah bertanya kepada mereka 7 soalan yang berkaitan dengan urusan jual beli, mutu produk yang dibeli dan kebaikan membeli barangan secara dalam talian terhadap wanita berkerjaya di Maxis KLCC.

                        4.3.2    Data Sekunder
            Data sekunder ialah data atau maklumat yang sudah tersedia dan hanya perlu dicari, dikumpulkan dan disusun sahaja mengikut kajian yang dilakukan. Data sekunder dapat diperoleh dengan lebih mudah dan cepat kerana data atau maklumat tersebut sudahpun tersedia secara awam. Misalnya, data atau maklumat tersebut boleh dijumpai dalam buku-buku di perpustakaan atau dalam laman sesawang.
(i)                 Kepustakaan
Pengkaji mengumpul data dan maklumat dengan menganalisis bahan-bahan bercetak seperti buku, majalah, surat khabar, kamus dan juga ensiklopedia. Pengkaji melakukan kebanyakan rujukan di Perpustakaan Negara.
(ii)               Internet
Pengkaji mengumpul maklumat dengan menganalisis laman-laman sesawang yang mempunyai maklumat yang diperlukan dalam bentuk artikel atau forum seperti laman Wikipedia dan sebagainya.
4.4       Prosedur Pengumpulan Data
Objektif kajian dapat dicapai oleh pengkaji sekirannya kajian dijalankan berasaskan prosedur kajian yang telah ditetapkan. Prosedur atau kaedah kajian dimulakan dengan perbincangan bersama guru pembimbing mengenai kajian yang akan dilakukan. Perbincangan tersebut melibatkan pelbagai perkara seperti pengenal pastian dan pemilihan tema, pencarian objektif dan permasalahan kajian. Seterusnya, perbincangan juga diadakan untuk proses pengumpulan maklumat berkenaan isu yang telah dibincangkan, mengenal pasti responden dan kaedah yang digunakan untuk menganalisis data.
            4.5       Kaedah Penganalisisan Data
Pengkaji membuat analisis data berdasarkan jawapan borang soal selidik untuk dijadikan bahan dapatan kajian.  Maklumat dan data yang diekstrak daripadanya akan dianalisis secara kuantitatif. Data jenis kuantitatif ini adalah berdasarkan kategori kuantiti yang menggunakan kekerapan dan peratus. Hal ini kerana data jenis kuantitatif sesuai bagi penyelidikan yang menggunakan instrumen soal selidik untuk mendapatkan maklumat yang paling tepat. Hasil kajian dihuraikan dalam bentuk statistik deskriptif, yang disusun dalam bentuk jadual, carta pai dan graf untuk mendapatkan sebuah gambaran yang lebih jelas mengenai kajian. Maklumat daripada temu bual pula dihuraikan sebagai bahan sokongan kepada data soal selidik dengan hanya memetik isi utama daripada perbualan. Dapatan daripada penganalisisan dan penemuan yang diperolehi akan dikemukakan mengikut turutan keutamaan bersesuaian dengan objektif kajian. Penghuraian dilakukan untuk membuat penjelasan, kesimpulan dan memberikan idea terhadap hasil dapatan kajian. Pengkaji akan dapat membuat kesimpulan kajian berdasarkan dapatan kajian dan penghujahan selaras dengan objektif yang telah ditetapkan.
            4.6       Kesimpulan
            Bahagian ini menghuraikan secara terperinci kaedah perlaksanaan kajian ini iaitu melalui kaedah soal selidik, temu bual dan rujukan kepustakaan. Pengabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif dijangka dapat menghasilkan dapatan yang berkesan dan menyeluruh.



5.0       DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN

            Bahagian ini menerangkan keputusan analisis data berdasarkan tindak balas responden terhadap kebaikan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya. Soal selidik yang dijalankan berkaitan persepsi wanita berkerjaya terhadap pembelian barangan dalam talian di Maxis KLCC. Data yang telah dimasukkan diproses bagi mendapatkan statistik seperti nilai peratusan, min purata dan kekerapan.

5.1       Demografi Responden

            Seramai 30 orang responden yang terdiri daripada pekerja wanita telah disoal selidik. Huraian analisis latar belakang responden melibatkan aspek kelas umur, bangsa, tahap status perkahwinan dan pekerjaan telah disembahkan dalam bentuk jadual dan rajah.

                        5.1.1    Kelas Umur

Kelas Umur
Jumlah (orang)
Peratus (%)
20 – 29 tahun
9
30
30 – 39 tahun
14
47
40 – 49 tahun
4
13
50 ke atas
3
10
Jadual 2: Demografi Responden Berdasarkan Kelas Umur
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)








Rajah 1: Demografi Responden Berdasarkan Kelas Umur
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)

            Daripada Jadual 2 dan Rajah 1 di atas, terdapat 4 golongan umur dalam kalangan 30 orang responden. Golongan umur yang berbeza dipilih sebagai responden bagi mendapatkan pandangan yang berbeza dalam kajian ini, dan untuk mengkaji jenis-jenis barangan yang menjadi pilihan pembelian dalam talian oleh kelas umur berbeza. Menurut dapatan kajian, responden dalam kelas umur 30-39 tahun merupakan majoriti dalam kajian ini yang suka membeli barangan dalam talian (47%). Golongan wanita berumur 50 dan ke atas pula merupakan golongan yang paling kurang cenderung kerana hanya 3 orang kerap membeli barangan dalam talian (10%). Kelas umur 20-29 tahun dan 40-49 tahun masing-masing mewakili 30% (9 orang) dan 13% (4 orang) daripada 30 responden yang disoal selidik. Hal ini membuktikan bahawa golongan dewasa pertengahan lebih minat membeli barangan dalam talian daripada golongan lebih tua.

                         5.1.2    Bangsa
Bangsa
Jumlah (orang
Peratus (%)
Melayu
10
33
Cina
10
33
India
9
30
Lain-lain
1
4
Jadual 3: Demografi Responden Berdasarkan Bangsa
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)







Rajah 2: Demografi Responden Berdasarkan Bangsa
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)

            Dapatan dalam Jadual 3 dan Rajah 2 menunjukkan daripada 30 orang responden yang disoal selidik, seramai 10 orang (33%) berbangsa Melayu, 10 orang (33%) berbangsa Cina, 9 orang (30%) berbangsa India dan 1 orang (4%) berbangsa Kadazan Dusun. Jadual 4 dan rajah 2 menunjukkan maklumat yang jelas bahawa kecenderungan membeli barangan dalam talian antara bangsa-bangsa utama di Malaysia hampir sama, kecuali Lain-lain bangsa. Hal ini menunjukkan bangsa, kepercayaan keluarga dan persekitaran pembesaran tidak menjadi faktor yang mengimpak pilihan responden untuk membeli barangan dalam talian.

                        5.1.3    Status Perkahwinan
Status Perkahwinan
Jumlah (orang
Peratus (%)
Kahwin
16
53
Bujang
14
47
Jadual 4: Demografi Responden Berdasarkan Status Perkahwinan
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)







Rajah 3: Demografi Responden Berdasarkan Status Perkahwinan
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)

            Daripada 30 responden yang telah dipilih, data dalam Jadual 4 dan Rajah 3 menunjukkan bahawa 16 wanita yang telah berkahwin (53%) suka membeli barangan dalam talian, berbanding 14 wanita bujang (47%) yang membeli barangan dalam talian. Lebih ramai wanita yang telah kahwin membeli barangan dalam talian daripada wanita bujang.


5.1.4    Pekerjaan
Pekerjaan
Jumlah (orang)
Peratus (%)
Sumber Manusia
6
20.0
Kewangan
3
10.0
Jualan
1
3.3
Khidmat Pelanggan
2
6.6
Perusahaan
1
3.3
Pemasaran
8
26.6
Teknologi Maklumat
3
10.0
Pembangunan
4
13.3
Rangkaian
2
6.6
Jadual 5: Demografi Responden Berdasarkan Pekerjaan
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)






Rajah 4: Demografi Responden Berdasarkan Status Pekerjaan
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)

            Menurut Jadual 5 dan Rajah 4, demografi responden berdasarkan pekerjaan yang tertinggi ialah Pemasaran, dengan jumlah seramai 8 orang bersamaan dengan 26.6%. Pekerjaan kedua tertinggi ialah Sumber Manusia dengan 6 orang (20%). Bahagian Kewangan dan Teknologi Maklumat masing-masing mewakili 10%, iaitu seramai 3 orang. Jualan dan Perusahaan pula mempunyai responden paling kurang, masing-masing mewakili 3.3% bersamaan dengan 1 orang sahaja. Khidmat Pelanggan dan Rangkaian masing-masing mempunyai 2 orang (6.6%) dan bahagian Pembangunan mempunyai 4 orang responden (13.3%).
            5.2       Mengenal pasti jenis-jenis barangan dan media perniagaan dalam                     talian yang menjadi pilihan utama golongan wanita berkerjaya di Maxis KLCC.

5.2.1    Jenis-jenis Produk

Jenis Produk
Jumlah (orang)
Produk Kecantikan
12
Produk Kesihatan
4
Pakaian dan Aksesori
21
Peralatan Hobi
5
Barangan Runcit
4
Peralatan Sukan
1
Barangan Elektronik
11
Lain-lain
2
Jadual 6: Jenis-Jenis Barangan Yang Dibeli Oleh Responden
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)




Rajah 5: Jenis-Jenis Barangan Yang Dibeli Oleh Responden
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)

            Dapatan kajian dalam Jadual 6 dan Rajah 5 menunjukkan bahawa pakaian dan aksesori menjadi pilihan utama golongan wanita di Maxis untuk dibeli dalam talian, dengan jumlah 21 orang yang membelinya. Peralatan sukan pula merupakan produk yang paling kurang dibeli kerana hanya seorang responden daripada 30 orang membelinya dalam talian. Seramai 12 orang wanita gemar membeli produk kecantikan dalam talian, manakala 11 lagi wanita kerap membeli barangan elektronik. Barangan runcit dan kesihatan masing-masing dibeli oleh 4 orang responden secara dalam talian. Hal ini menunjukkan produk yang dipasarkan khas untuk wanita lebih laris dalam kalangan wanita berkerjaya, manakala barangan sukan dan lain-lain seperti peralatan menulis dan barangan bayi kurang dibeli oleh mereka.
            Puan __________ yang ditemu bual oleh pengkaji mengatakan bahawa dia suka membeli barang bayi, yang termasuk dalam kategori lain-lain.

Saya kerap membeli barangan bayi seperti lampin, susu dan pakaian bayi. – Pn.__________.



5.2.2    Jenis-jenis Media

Jenis Media
Jumlah (orang)
Lazada
21
11th Street
12
Zalora
14
Etsy
2
Mudah.com
6
Amazon
3
Lelong.my
2
Lain-lain
7
Jadual 7: Jenis-Jenis Media Yang Digunakan Oleh Responden
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)





Rajah 6: Jenis-Jenis Media Yang Digunakan Oleh Responden
  (Sumber: Kajian Lapangan 2017)

Menurut Jadual 7 dan Rajah 6, Lazada merupakan media pilihan utama majoriti wanita, dengan jumlah 21 wanita yang membeli barangan melalui laman tersebut. Laman dengan jumlah pengguna kedua dan ketiga tertinggi ialah Zalora dan 11th Street. Masing-masing dengan 14 dan 12 orang pengguna. Etsy dan Lelong.my hanya digunakan oleh 2 responden manakala 3 orang menggunakan Amazon. 6 wanita menggunakan Mudah.com dan7 lagi menggunakan laman-laman lain untuk membeli-belah. Berdasarkan maklumat tersebut, jelas bahawa Lazada, Zalora dan 11th Street menjadi laman pilihan utama pembeli wanita di Maxis KLCC untuk membeli barangan dalam talian.
Lazada menjadi pilihan utama wanita di Maxis KLCC kerana ia merupakan antara laman yang paling popular dan menjadi pilihan utama pembeli dalam talian secara umumnya. Hal ini kerana Lazada mempunyai pelbagai pilihan produk yang menarik pada harga yang murah. Laman ini juga mempunyai Delivery Tracker (Penjejak Penghantaran) yang membolehkan pembeli mengetahui maklumat dan jangkaan penghantaran barangan yang dibeli. Zalora pula menjadi pilihan wanita yang ingin membeli pakaian dan aksesori atau produk kosmetik, kerana laman ini mempunyai pelbagai pilihan produk wanita yang berjenama. 11th Street pula merupakan laman yang hampir serupa dengan Lazada tetapi berkedudukan di tempat ketiga kerana merupakan laman agak baru dimulakan. Perkara-perkara tersebut menyebabkan ketiga-tiga laman ini menjadi pilihan utama wanita berkerjaya di Maxis untuk membeli barangan dalam talian.
Lelong.my menjadi media yang kedua kurang popular kerana fungsi utamanya adalah sebagai laman untuk menjual barangan terpakai atau 2ndHand. Oleh sebab kebanyakan pembeli suka membeli produk-produk yang baru dan  tidak terpakai, laman tersebut tidak dikunjungi ramai. Etsy pula merupakan sebuah laman yang kurang terkenal di Malaysia, dan mendapat sambutan yang sedikit kerana barangan yang terdapat di laman ini merupakan produk-produk buatan sendiri dan hasil kraftangan peniaga, atau lebih tepatnya handmade atau custom made. Oleh hal yang demikian, produk-produk dalam laman ini lebih mahal berbanding dengan produk-produk di pasaran atau di laman-laman lain.


5.3       Mengkaji kebaikan dan keburukan membeli barangan melalui              perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya di Maxis KLCC

5.3.1    Kebaikan membeli barangan dalam talian

Bil
Kebaikan membeli barangan dalam talian terhadap golongan wanita berkerjaya
Skor
1
2
3
4
(F)
(%)
(F)
(%)
(F)
(%)
(F)
(%)
1
Kaedah jual-beli secara dalam talian menjimatkan masa membeli-belah
0
0.0
1
3.3
20
66.6
9
30.0
2
Kaedah jual-beli secara dalam talian lebih menjimatkan kos berbanding kaedah jualan secara langsung
2
6.6
8
26.6
18
60.0
2
6.6
3
Kaedah jual-beli secara dalam talian memberikan variasi pilihan produk kepada pembeli
2
6.6
6
20.0
16
53.3
6
20.0
4
Kualiti produk yang diterima sama seperti yang dijanjikan
3
10.0
10
33.3
16
53.3
1
3.3
5
Produk yang ditempah secara dalam talian diterima pada masa yang ditetapkan
1
3.3
10
33.3
17
56.6
2
6.6
                        

























Jadual 8: Kebaikan membeli barangan dalam talian
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)




Rajah 7: Kebaikan membeli barangan dalam talian terhadap golongan wanita berkerjaya
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)

            Berdasarkan Jadual 8 dan Rajah 7, didapati majoriti wanita berkerjaya yang disoal selidik setuju bahawa mereka mendapat banyak kebaikan daripada membeli-belah dalam talian. Perkara utama yang disetujui adalah bahawa kaedah jual-beli secara dalam talian menjimatkan masa bagi pembeli, dengan jumlah 9 orang yang Sangat Setuju, 20 orang yang Setuju dan seorang sahaja yang Tidak Setuju.
Daripada temu bual tidak formal yang dilakukan, informan setuju bahawa pembelian barangan dalam talian lebih menjimatkan masa berbanding dengan membeli-belah di kedai.

Proses pembelian secara dalam talian lebih mudah berbanding membeli di kedai. Saya juga dapat menjimatkan masa dan tenaga kerana tidak perlu keluar ke mana-mana. – Pn. __________
Pembeli dapat menjimatkan masa perjalanan dari rumah ke kedai atau pusat membeli-belah, dan juga masa untuk mencari produk yang ingin dibeli mengikut harga, jenis, saiz, warna, corak dan sebagainya. Mereka juga tidak perlu beratur panjang di kedai atau pusat membeli-belah. (Donna L. Montaldo, 2017)
            Berkenaan penjimatan kos pula, 2 responden Sangat Setuju bahawa pembelian barangan dalam talian menjimatkan kos, 18 responden Setuju, 8 responden Tidak Setuju dan 2 responden Sangat Tidak Setuju. Informan yang ditemu bual berpendapat bahawa pembeli boleh menjimat kos perjalanan dari rumah ke kedai, sama ada duit minyak atau tambang perkhidmatan awam, dan juga pembayaran untuk meletak kereta semasa membeli barangan di kedai atau pusat membeli belah. Kebanyakan barang yang dijual dalam talian juga lebih murah berbanding dengan barangan sama yang dibeli secara langsung.
            Ramai wanita turut setuju bahawa kaedah jual-beli secara dalam talian memberikan variasi pilihan produk yang banyak kepada pembeli. Seramai 6 orang Sangat Setuju, 16 orang Setuju, 6 orang Tidak Setuju dan 2 orang Sangat Tidak Setuju. Hal ini kerana laman-laman perniagaan besar-besaran seperti Lazada mempunyai banyak produk yang sama atau hampir sama, tetapi dijual oleh peniaga-peniaga lain. Oleh itu, terdapat perbezaan dari segi harga, jenis, saiz, warna, corak, mutu, layanan selepas jualan dan sebagainya. Jika bukan dalam laman yang sama, terdapat laman-laman lain pula yang menawarkan produk sama yang dicari oleh pembeli, jadi kemungkinan pembeli berjaya mencari barangan yang hendak dibeli lebih tinggi jika dibeli dalam talian.
Perkara yang paling kurang disetujui oleh responden ialah kualiti produk yang dibeli sama seperti yang dijanjikan, dengan  seorang sahaja yang Sangat Setuju, 16 orang yang Setuju, 10 orang yang Tidak Setuju dan 3 orang yang Sangat Tidak Setuju. Hanya seorang informan yang ditemu bual setuju bahawa mutu produk yang dibeli dalam talian adalah memuaskan, manakala dua lagi mengatakan bahawa mutu produk yang dibeli bergantung pada jenis barang yang dibeli dan media yang dipilih.
Hal ini kerana terdapat banyak produk tiruan yang dijual dalam talian, kecuali dalam laman-laman yang dijamin menjual produk-produk asli atau berjenama. Barangan tiruan ini pula dikenakan harga yang sama dengan barangan asli, jadi pembeli mudah tertipu dan membeli barangan tiruan tersebut. Oleh itu, produk yang diterima tidak sama kualitinya seperti yang dijanjikan.
Selain itu, apabila ditanya sekiranya produk yang ditempah secara dalam talian diterima pada masa yang ditetapkan, pengkaji telah mendapat jawapan bercampur. Sebanyak 2 orang Sangat Setuju, 17 orang Setuju, 10 orang Tidak Setuju dan 1 orang Sangat Tidak Setuju. Ketiga-tiga informan puas dengan tempoh penghantaran produk.
Penghantaran produk daripada luar negara dilakukan melalui penghantaran kargo kapal terbang atau kapal laut. Penghantaran tempatan pula biasanya dilakukan melalui penghantaran pos atau servis kurier. Oleh sebab perjalanan penghantaran produk daripada penjual ke pembeli mengambil masa dan mempunyai beberapa cabaran, penjual hanya boleh memberikan anggaran tempoh penghantaran kepada pembeli. Jika berlaku situasi seperti ketiadaan pelepasan untuk produk melepasi Jabatan Kastam sesebuah negara, kekeliruan atau kelewatan penghantaran akibat kesilapan pekerja, atau cuti umum, penghantaran produk yang dibeli akan menjadi lewat.
Salah seorang informan yang ditemu bual oleh pengkaji, Puan __________, juga telah mengatakan bahawa mereka lebih suka membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kerana mereka dapat melakukan perbandingan harga antara produk, laman atau penjual dengan lebih mudah berbanding dengan membeli barangan di pusat membeli-belah.

 “Saya suka membeli barangan dalam talian kerana lebih mudah untuk saya membuat perbandingan harga antara laman atau penjual lain. – Pn. __________.
            Menurut Wendy Boswell (2017), apabila membeli barangan di kedai, pembeli berkemungkinan redha dengan harga yang ditetapkan oleh penjual di situ. Tidak begitu dengan membeli-belah secara dalam talian, kerana pembeli mempunyai keupayaan untuk membandingkan harga daripada penjual-penjual atau laman-laman yang lain.


5.3.2    Keburukan membeli barangan dalam talian

Bil
Keburukan membeli barangan dalam talian terhadap golongan wanita berkerjaya
Skor
1
2
3
4
(F)
(%)
(F)
(%)
(F)
(%)
(F)
(%)

1
Pengguna lebih terdedah kepada unsur penipuan melalui jual-beli secara dalam talian
1
3.3
9
30.0
15
50.0
5
16.6

2
Proses jual-beli secara dalam talian lebih rumit berbanding proses jual-beli secara langsung
1
3.3
10
33.3
14
46.6
5
16.6

3
Proses jual-beli secara dalam talian dirasakan mempunyai kos tersembunyi (misalnya kos penghantaran)
1
3.3
5
16.6
20
66.6
4
13.3

4
Proses pembelian dalam talian hanya dapat dijayakan dengan adanya gajet dan internet
0
0.0
0
0.0
17
56.6
13
43.3

5
Pembeli tidak dapat bersemuka dengan penjual apabila berlaku kelewatan atau salah faham barangan yang dibeli
0
0.0
1
3.3
18
60.0
11
36.6

                        


















Jadual 9: Keburukan membeli barangan dalam talian
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)





Rajah 8: Keburukan membeli barangan dalam talian terhadap golongan wanita berkerjaya
(Sumber: Kajian Lapangan 2017)

            Data yang dikumpul dalam Jadual 9 dan Rajah 8 menunjukkan bahawa pembelian barangan dalam talian juga membawa banyak risiko dan keburukan kepada para pembeli. Ramai wanita berpendapat bahawa pengguna lebih terdedah kepada unsur-unsur penipuan melalui urusan pembelian barangan secara dalam talian, dengan seramai 5 orang yang Sangat Setuju, 15 orang yang Setuju, 9 orang yang Tidak Setuju dan seorang sahaja yang Sangat Tidak Setuju.
            Kebanyakan unsur penipuan ini berlaku kerana wujudnya barang tiruan yang dipasarkan sebagai produk sebenar atau barangan tulen, serta dijual dengan harga yang tinggi. Pembeli dalam talian tidak mempunyai keupayaan untuk memeriksa dari segi fizikal atau mencuba produk-produk yang sedang dipertimbangkan untuk pembelian. Pembeli dalam talian juga tidak selalu tahu jika seseorang penjual mempunyai perniagaan yang sah dan jika selamat untuk berbelanja. Apabila berlaku sesebuah unsur penipuan pula, pembeli tidak dapat menghubungi penjual untuk mendapatkan bayaran balik atau ganti rugi, dan mereka tidak dapat meninggalkan sebarang komen di laman yang dibeli untuk memberi amaran kepada pembeli lain. (Donna L. Montaldo, 2017)
            Selain itu, 5 orang Sangat Setuju, 14 orang Setuju, 10 orang Tidak Setuju dan 1 orang Sangat Tidak Setuju bahawa proses jual-beli secara dalam talian lebih rumit berbanding dengan proses jual-beli secara langsung. Hal ini disebabkan oleh antaramuka grafik pengguna (atau graphic user interface) yang berbeza antara laman-laman perniagaan. Antaramuka merupakan pengaturcaraan visual dan susunan sesebuah laman atau aplikasi yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan media tersebut. Perkara ini menjadi rumit kerana antaramuka ini kadangkala tidak berfungsi dengan baik atau tidak dapat digunakan oleh pengguna yang kurang mahir dalam penggunaan IT. Kaedah pembayaran dalam proses pembelian barang turut menjadi sukar kerana kaedah pembayaran dalam talian biasanya disediakan oleh parti ketiga seperti PayPal dan bank yang menawarkan perbankan dalam talian.
            Proses jual-beli secara dalam talian juga dirasakan oleh responden bahawa mempunyai kos-kos tersembunyi seperti kos penghantaran dan cukai tambahan. Seramai 4 orang Sangat Setuju, 20 orang Setuju, 5 orang Tidak Setuju dan seorang yang Sangat Tidak Setuju. Pada kebiasaannya, pembeli tidak akan mengetahui mengenai kos penghantaran dan pengenaan cukai sehingga mereka telahpun memilih barangan yang ingin dibeli dan sedang melakukan proses pembayaran. Kos-kos tersebut menjadi lebih tinggi apabila sesuatu produk tersebut dihantar daripada negara lain. Jika pembeli tidak cakna semasa melakukan pembayaran, mereka akan terlepas pandang kos-kos tambahan tersebut sehingga terlambat dan mereka mengalami kerugian.
Kesemua wanita yang disoal selidik bersetuju bahawa keburukan utama perniagaan dalam talian ialah keperluan gajet dan internet untuk membeli barangan secara dalam talian. Seramai 13 orang Sangat Setuju dan 17 lagi Setuju dengan perkara tersebut. Hal ini kerana perniagaan dalam talian memang dilakukan hampir seratus peratus menggunakan rangkaian Internet, tidak seperti membeli-belah secara langsung yang tidak memerlukan sebarang gajet atau media elektronik.
            Keburukan seterusnya ialah pembeli tidak dapat bersemuka dengan penjual apabila berlaku kelewatan atau salah faham dalam proses jual-beli barang. 11 orang wanita Sangat Bersetuju, 18 orang Setuju dan seorang sahaja yang Tidak Setuju. Oleh sebab kebanyakan peniaga menawarkan produk mereka dalam laman-laman yang besar dan hanya menghoskan perniagaan-perniagaan yang banyak, pembeli tidak dapat menghubungi penjual secara peribadi atau diberikan tempat yang tertentu untuk memberikan maklum balas mereka. Pembeli dalam talian sering tidak mempunyai orang (atau orang yang sama) untuk berurusan dengan apabila wujud sebarang masalah. (Donna L. Montaldo, 2017)
            Salah seorang informan mengatakan bahawa dia kurang puas dengan pembungkusan dan penghantaran barangan yang dibeli secara dalam talian.

Pembungkusan barang biasanya murah dan tidak sesuai. Produk yang mudah pecah atau rosak memerlukan pembungkusan yang lebih selamat. – Pn. __________.
            Pembungkusan yang dilakukan oleh sesetengah peniaga tidak disesuaikan mengikut jenis produk kerana peniaga-peniaga tersebut ingin menjimatkan kos pembungukusan dan penghantaran. Jika proses penghantaran tidak dikendalikan dengan cermat, produk-produk yang dibeli akan pecah atau rosak.



6.0       RUMUSAN DAN KESIMPULAN

            Bahagian ini merumuskan hasil dapatan kajian yang dilakukan untuk memenuhi dua objektif kajian.

6.1       Jenis-jenis barangan dan media perniagaan dalam talian yang   menjadi pilihan utama golongan wanita berkerjaya di Maxis KLCC

Melalui kajian ini, pengkaji dapat mengetahui jenis-jenis barangan yang dibeli dalam talian oleh wanita berkerjaya di Maxis KLCC dan media perniagaan yang menjadi pilihan mereka. Terdapat pelbagai jenis barangan daripada seluruh dunia yang ditawarkan kepada pembeli dalam talian. Bagi wanita berkerjaya di Maxis, 5 jenis barangan utama yang dibeli oleh mereka mengikut turutan daripada yang paling banyak kepada yang paling kurang ialah pakaian dan aksesori, produk kecantikan, barangan elektronik, peralatan hobi dan barangan runcit. Hal ini menunjukkan industri pakaian dan produk wanita sangat laris jika ditawarkan melalui perniagaan dalam talian kepada wanita-wanita berkerjaya. Selain itu, perniagaan dalam talian juga menjadi pilihan wanita berkerjaya untuk membeli barangan elektronik.
Media-media perniagaan yang paling popular ialah Lazada, Zalora, 11th Street, Mudah.com dan lain-lain. Laman-laman tersebut merupakan laman yang menghoskan banyak perniagaan-perniagaan kecil. Laman-laman seperti ini menjadi pilihan utama untuk wanita berkerjaya membeli barangan dalam talian kerana kepelbagaian produk yang ditawarkan di satu tempat, di samping dapat membandingkan harga, kualiti dan spesifikasi produk antara peniaga. Laman-laman seperti Lazada, Zalora dan 11th Street juga menjadi laman kegemaran pembeli wanita kerana wujudnya pelbagai promosi dan potongan harga yang mendapat perhatian pembeli. Laman-laman tersebut turut mempunyai antaramuka yang sangat menarik dan mudah digunakan oleh para pelanggan mereka.


6.2    Kebaikan dan keburukan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya di Maxis KLCC
            Berdasarkan kajian yang dijalankan, terdapat banyak kebaikan dan keburukan membeli barangan melalui perniagaan dalam talian kepada golongan wanita berkerjaya.
            Antara kebaikannya ialah dengan membeli barangan secara dalam talian, golongan wanita dapat menjimatkan masa dan kos membeli-belah berbanding dengan membeli barangan secara langsung. Hal ini kerana pembeli dapat menjimatkan masa yang dibazirkan untuk perjalanan ke kedai atau pusat membeli-belah dan masa untuk mencari barangan yang memenuhi keperluan mereka. Mereka juga dapat menjimatkan kos perjalanan dan kos bayaran untuk meletak kereta semasa membeli barang secara langsung.
            Ramai wanita  juga berminat untuk membeli barangan secara dalam talian kerana terdapat variasi pilihan produk yang banyak, tanpa mengira jenama, negara asal dan sebagainya. Hal ini memudahkan pembeli untuk mendapatkan produk yang dikehendaki tanpa membazir terlalu banyak tenaga untuk membuat perbandingan antara produk, laman atau penjual.
Selain itu, penjual produk dalam talian akan menawarkan perkhidmatan penghantaran barangan yang dibeli terus ke rumah pembeli. Walaupun perkhidmatan ini kadang-kala dicaj oleh penjual atau tidak sampai pada masa yang dijanjikan, perkhidmatan ini membolehkan pembeli mendapat barangan yang dikehendaki tanpa keluar dari rumah mereka sendiri, tanpa mengira saiz dan kuantiti produk yang dibeli.
Walau bagaimanapun, pembelian barangan dalam talian mempunyai banyak risiko dan keburukan. Antaranya ialah pembeli terdedah kepada unsur-unsur penipuan melalui urusan pembelian barangan secara dalam talian. Kebanyakan unsur penipuan ini berlaku kerana wujudnya barang tiruan yang dipasarkan sebagai produk sebenar atau barangan tulen, serta dijual dengan harga yang tinggi. Masalah ini boleh diatasi jika laman-laman yang menghoskan perniagaan memastikan peniaga hanya menjual produk-produk yang tulen di laman-laman mereka. Pembeli jika perlu menjadi lebih cakna supaya tidak tertipu oleh penjual semasa membeli barangan dalam talian.
Proses membeli barang dalam talian juga agak rumit untuk sesetengah pengguna. Hal ini disebabkan oleh antaramuka grafik yang tidak berfungsi dengan baik atau tidak dapat digunakan oleh pengguna yang kurang mahir dalam penggunaan IT. Kaedah pembayaran dalam proses pembelian barang turut menjadi sukar kerana kaedah pembayaran dalam talian biasanya disediakan oleh parti ketiga seperti PayPal dan bank yang menawarkan perbankan dalam talian. Perkara ini boleh diatasi jika laman-laman tersebut memudahkan cara pengguna berinteraksi dengan antaramuka dalam laman-laman mereka serta memudahkan atau menambahkan cara pembayaran untuk membeli produk-produk mereka.
Keburukan seterusnya ialah pembeli tidak dapat bersemuka dengan penjual apabila berlaku kelewatan atau salah faham dalam proses jual-beli barang.  Pembeli tidak dapat menghubungi penjual secara peribadi atau diberikan tempat yang tertentu untuk memberikan maklum balas mereka. Oleh sebab itu, media-media perniagaan harus menyediakan satu ruang untuk pengguna meninggalkan komen dan maklum balas mereka atau memastikan peniaga-peniaga memberikan maklumat perhubungan mereka untuk kegunaan pembeli.
Di samping itu, pembeli kadang-kadang dikenakan caj tambahan dalam bentuk kos penghantaran, cukai tambahan dan sebagainya semasa membeli barangan secara dalam talian. Pembeli selalunya tidak akan mengetahui mengenai kos penghantaran dan pengenaan cukai sehingga mereka telahpun memilih barangan yang ingin dibeli dan sedang melakukan proses pembayaran. Penyelesaian bagi masalah ini adalah dengan memastikan laman-laman perniagaan boleh memaparkan anggaran kos penghantaran dan sebagainya sebelum pembeli menekan butang ‘checkout’ semasa membeli barangan dalam talian.
Antara cadangan lain yang diberikan oleh responden dan informan untuk menambah baik atau memudahkan proses pembelian dalam talian adalah dengan memberikan pilihan cash on delivery (tunai semasa penerimaan) kepada pembeli untuk semua jenis produk, memberikan deskripsi dan spesifikasi yang secukupnya untuk produk-produk yang ditawarkan,  keupayaan untuk pembeli memulangkan dan menukar produk seperti pakain dan aksesori yang tidak muat selepas mencubanya, menyediakan delivery tracker (penjejak penghantaran) supaya pembeli dapat mengetahui anggaran masa untuk mereka menerima produk yang dibeli, dan juga mutu perkhidmatan peniaga secara amnya.
Bukan semua penjual yang memberikan pilihan cash on delivery (tunai semasa penerimaan), jadi saya mencadangkan peniaga untuk menyediakan pilihan ini kerana kebanyakan pembeli lebih suka kaedah pembayaran ini. – Pn.__________.

6.3       KESIMPULAN

            Kesimpulannya, perniagaan dalam talian menjadi pilihan yang semakin popular untuk membeli-belah, terutamanya dalam kalangan wanita berkerjaya. Kepelbagaian barangan yang ditawarkan dan kemudahan membeli-belah yang disediakan dapat memikat pembeli untuk membeli barangan secara dalam talian. Kajian ini mendapati bahawa perniagaan dalam talian ini masih mempunyai beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki oleh para peniaga dan laman-laman perniagaan. Namun begitu, perniagaan dalam talian turut mempunyai banyak kebaikan yang menjadikannya satu kaedah yang sangat disukai oleh para pembeli wanita. Oleh hal yang demikian, pengkaji mengharapkan bahawa kajian ini dapat menyedarkan lebih ramai consumer mengenai kebaikan dan keburukan membeli barangan dalam talian.



RUJUKAN

Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Wikipedia (2017), Membeli-belah Dalam Talian. Dicapai pada Mac 27, 2017, dari             https://ms.wikipedia.org/wiki/Membeli-belah_dalam_talian

Siti Sarah (2015). Bab 3 Metodologi. Dicapai pada Mac 27, 2017 dari             https://crazylinguists.wordpress.com/category/siti-sarah-a141264/bab-3-      metodologi -kajian-sarah/

Mohd. Majid Konting, (1998). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:   Dewan Bahasa dan Pustaka.

Intan Juita Binti Menan (2014). Soal Selidik. Dicapai pada Mac 20, 2017, dari             https://www.google.com/amp/s/intanjuita66449933.wordpress.com/2014/03/3        1/soal-selidik/amp

Gay & Airasian (2000). Selecting a Quantitative or Qualitative Research     Metodology: An Experience. Dicapai pada Mac 28, 2017, dari         https://www.andrews.edu/~rbailey/Chapter%20two/7592665.pdf

Denzin, N.K. (2001). Handbook of Qualitative Research (2nd ed.). Thousand Oaks,           CA: Sage Publications Ltd.

Nagabiru86’s (2009). Data Sekunder dan Data Primer. Dicapai pada Mac 28, 2017,          dari https://nagabiru86.wordpress.com/2009/06/12/data-sekunder-dan-data-       primer/

Donna L. Montaldo (2017). The Balance: The Pros and Cons of Online Shopping.
Dicapai pada 4 April, 2017, dari https://www.thebalance.com/the-pros-and-cons-of-online-shopping-939775

Wendy Boswell (2017). Lifewire- Shopping Online:What are the Pros and Cons?
Dicapai pada 4 April, 2017, dari https://www.lifewire.com/shopping-online-pros-and-cons-3482632

Comments

Popular Posts